Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2019 // Alexandra Instituttet skal være med til at udvikle DSB’s AR- og VR-løsninger

Alexandra Instituttet skal være med til at udvikle DSB’s AR- og VR-løsninger

Artikel

05-12-2019

Alexandra Instituttet skal være med til at udvikle DSB’s AR- og VR-løsninger

Ny rammeaftale med Alexandra Instituttet skal hjælpe DSB med at afprøve Virtual og Augmented Reality, der vil bruge det til træning af lokomotivførere og servicepersonale, reparationer af materiel og til forbedringer af oplevelserne for de rejsende.

 

De næste fire år skal Alexandra Instituttet og Serious Games Interactive i samarbejde udvikle virtual og augmented reality løsninger til DSB. Teamet er netop udpeget blandt vinderne af DSB’s udbud på en rammeaftale, der skal få DSB i front med VR- og AR-teknologierne.

DSB ønsker ifølge deres udbudsmateriale at afprøve VR og AR til blandt andet træning af lokomotivførere og servicepersonale, reparationer af materiel, og til forbedringer af oplevelserne for de rejsende.

Vi ser store potentialer i både VR og AR. Blandt andet på proceduretræning og instruktion. Vi har eksempelvis allerede nu positive erfaringer med at afprøve VR i træningen af vores togførere
Michael Moesgaard, CIO i DSB

Ifølge leder af Alexandra Instituttets AR-udviklingsteam Frank Allan Hansen har de fremadstormende AR- og VR-teknologier, som gennem mange år har fyldt meget i forskningsverdenen, nu indtaget deres plads i flere brancher. Det er godt at se, at DSB også tror på potentialet i teknologierne, som Alexandra Instituttet nu skal være med til at indfri.

”AR er meget mere end Pokémon GO. DSB har valgt at bruge vores mangeårige erfaring til at anvende AR- og VR-teknologierne, hvor de giver mening, og hvor de kan have en afgørende effekt både økonomisk og organisatorisk. Det kræver både et dybt, fagligt kendskab og mod til innovation. Derfor er vi helt trygge ved at skulle løfte den opgave,” siger Frank Allan Hansen.

Også Simon Egenfeldt-Nielsen fra Serious Games Interactive ser en markant fremgang i brugen af VR- og AR-teknologier:

Vores erfaring er, at AR og VR rummer et meget stærkt læringspotentiale, men det kræver, at man tager læringen alvorligt. AR og VR er i dag præget af mange forskellige løsninger og teknologiske fremskridt, som nemt kan komme til at overdøve læringspotentialet. Her trækker vi på vores 10+ års erfaring i læring og simulationer inden for området. Både AR og VR giver en unik mulighed for at træne sine evner og kompetencer i et sikkert og realistisk miljø. Med andre ord bliver det muligt at fejle og gentage vigtige procedurer, indtil personalet kan det til perfektion. Det skaber et stærkt, fagligt kompetent team i sidste ende.

Fremadstormende teknologier

Inden for de seneste år er der sket en eksplosiv udvikling inden for AR- og VR-teknologierne samt forbedringen af regnekapacitet, kamera og grafik i smartphones, tablets og specielle briller. Derfor er teknologierne blevet en større del af dansk industri. Flere virksomheder bruger allerede AR til at samle og inspicere produkter, til at oplære medarbejdere og til at lave kvalitetskontrol. Frank Allan Hansen forklarer:

Vi ser lige nu AR bryde igennem og skabe stor værdi for industrien inden for især disse områder: Idriftsættelse, vedligeholdelse, service og fjernsupport.

Og det er netop de erfaringer, der dækker aktiviteter lige fra design, brugerinddragelse og implementering af løsninger, der har åbnet for DSB-samarbejdet.

Konsortiet Serious Games Interactive og Alexandra Instituttet har tidligere leveret VR-løsninger til bl.a. Metro Service, BMW, PSA, Vestas, MHI Vestas Offshore Wind og Volvo Trucks. De har også udviklet AR-løsninger til Semco Maritime A/S, FieldSense A/S, PASCHAL-Danmark A/S og ShowMe. Konsortiet har derfor bred erfaring i at levere denne type applikationer til både slutbrugere og til industrielle anvendelser. Alexandra Instituttet deltager samtidigt i MADE (Manufacturing Academy of Denmark), hvor AR-teknologierne afprøves sammen med de største danske produktionsvirksomheder.

AR og VR til undervisning og konstruktion

PASCHAL-Danmark A/S har fået udviklet en mobil app hos Alexandra Instituttet, der viser 3D-byggemodeller af stilladser i augmented reality  både i miniature i mødelokalet og i skala 1:1 ude på byggepladsen. Appen skal være med til at fremtidssikre PASCHAL til Industri 4.0, fortæller Jim Koldborg, CIO i PASCHAL-Danmark:

Vores kunder kan med appen se brounderstøtningen ude på pladsen i 1:1 i augmented reality, inden de går i gang. Det hjælper dem med at se, om noget kommer til at drille i opsætningen i den virkelige verden. De kan også bruge den til at tjekke, om det hele sidder korrekt, når brounderstøtningen er sat op. Derudover er appen velegnet til undervisning.

 

KONTAKT

Frank Allan Hansen
Head of Interactive Spaces Lab, Principal Mobile Systems Architect, PhD
Tlf. 40 19 45 38
frank.allan.hansen@alexandra.dk

Camilla Baumgarten
Office & Communications Manager
Tlf. 52 17 45 03
cb@seriousgames.net

Head of Interactive Spaces Lab
Principal Mobile Systems Architect, PhD
+45 40 19 45 38
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 2. etage lokale 234

FAKTA

VR og AR er langt mere end fascinerende teknologier.

AR- og VR-teknologierne giver store muligheder for at udvide vores fysiske verden med digital information.

Enten i form af AR, hvor informationen kan ses gennem specielle briller eller en smartphone. Eller VR, hvor man visuelt og digitalt bygger en virkelighedstro verden op, som man kan agere i inden i en eller anden form for hjelm.

.