Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // 2019 // Datacentre er den digitale tids fabrikker

Datacentre er den digitale tids fabrikker

Artikel

27-06-2019

Datacentre er den digitale tids fabrikker

Vores dataforbrug udleder lige så meget CO2 som verdens samlede flytrafik.

Den udfordring er alt for stor til, at ansvaret kan ligge hos forbrugerne, men at det i stedet er politikerne, der skal stille krav til tech-giganterne, siger Research & Innovation Specialist Lea Schick.

20 mails om dagen svarer i CO2-udledning til at køre en tur til Bruxelles fra København. Og på verdensplan forbruger datacentre det, der svarer til tre procent af al elektricitet i verden. Det svarer til en udledning på to procent af verdens CO2 – eller det samme som den samlede mængde CO2, som den globale flytrafik udleder. 

Tallene taler for sig selv og er et godt udtryk for, at datacentre er blevet det, som Greenpeace kalder for den digitale tidsalders fabrikker. Men mest bemærkelsesværdigt er nok, at klimabelastningen ved vores digitale aktiviteter, når vi er på Facebook eller ser Netflix, nærmest ikke er på dagsordenen politisk eller hos forbrugerne. Det mener Lea Schick, der er Research & Innovation Specialist i People, Technology and Business Lab i Alexandra Instituttet.

“Vi er simpelthen ikke bevidste om det,” forklarer hun til Perspektiv, der udgives af Bibliotekarforbundet. 

“Og ét er, når vi går på nettet med et bestemt formål, noget andet er, at alt på nettet hele tiden kommunikerer med hinanden. Så når vi griber telefonen eller tænder computeren, så venter vi ikke på indhold. De nyeste opslag på Facebook, Instagram eller Twitter venter på os, fordi der konstant sker en synkronisering, opdatering og back up. Men rigtig meget af den data, min computer og telefon automatisk henter, ser jeg aldrig, så der er brugt datakraft til ingen verdens nytte,” forklarer hun.

Politikerne skal stille krav

Hun mener, at udfordringen er alt for stor til, at ansvaret kan ligge hos forbrugerne, men at det i stedet er politikerne, der skal stille krav til tech-giganterne om fx at bruge vedvarende energi i deres datacentre. Udover at der kan ligge en økonomisk gevinst i at anvende vedvarende energi, er der også god brandingværdi i at være klimabevidst. 

Hun har tidligere undervist i faget Bæredygtige fremtider på IT-Universitetet og mener, at det burde være obligatorisk for fremtidens it-udviklere at lære om miljøeffekterne af den teknologi, de er med til at udvikle.

“Det bør for eksempel være et krav at tænke bæredygtighed ind i alle digitale designs. Det kan være apps, der er designet til at opdatere om natten, hvor det belaster datacentrene mindst. Apps, der ikke laver backup af alt eller som Google, der tilbyder en baggrund med mindre lys og så videre", siger hun.

Læs hele interviewet med Lea Schick fra side 13 i Perspektiv

Profilbillede af Lea Schick
Research & Innovation Specialist
+45 27 26 54 79
Njalsgade 76, 2300 København S
.