Datacentre er den digitale tids fabrikker
20 mails om dagen svarer i CO2-udledning til at køre en tur til Bruxelles fra København. Og på verdensplan forbruger datacentre det, der svarer til tre procent af al elektricitet i verden. Det svarer til en udledning på to procent af verdens CO2 – eller det samme som den samlede mængde CO2, som den globale flytrafik udleder.
Tallene taler for sig selv og er et godt udtryk for, at datacentre er blevet det, som Greenpeace kalder for den digitale tidsalders fabrikker. Men mest bemærkelsesværdigt er nok, at klimabelastningen ved vores digitale aktiviteter, når vi er på Facebook eller ser Netflix, nærmest ikke er på dagsordenen politisk eller hos forbrugerne. Det mener Lea Schick, der er Research & Innovation Specialist i People, Technology and Business Lab i Alexandra Instituttet.
“Vi er simpelthen ikke bevidste om det,” forklarer hun til Perspektiv, der udgives af Bibliotekarforbundet.
“Og ét er, når vi går på nettet med et bestemt formål, noget andet er, at alt på nettet hele tiden kommunikerer med hinanden. Så når vi griber telefonen eller tænder computeren, så venter vi ikke på indhold. De nyeste opslag på Facebook, Instagram eller Twitter venter på os, fordi der konstant sker en synkronisering, opdatering og back up. Men rigtig meget af den data, min computer og telefon automatisk henter, ser jeg aldrig, så der er brugt datakraft til ingen verdens nytte,” forklarer hun.
Politikerne skal stille krav
Hun mener, at udfordringen er alt for stor til, at ansvaret kan ligge hos forbrugerne, men at det i stedet er politikerne, der skal stille krav til tech-giganterne om fx at bruge vedvarende energi i deres datacentre. Udover at der kan ligge en økonomisk gevinst i at anvende vedvarende energi, er der også god brandingværdi i at være klimabevidst.
Hun har tidligere undervist i faget Bæredygtige fremtider på IT-Universitetet og mener, at det burde være obligatorisk for fremtidens it-udviklere at lære om miljøeffekterne af den teknologi, de er med til at udvikle.
“Det bør for eksempel være et krav at tænke bæredygtighed ind i alle digitale designs. Det kan være apps, der er designet til at opdatere om natten, hvor det belaster datacentrene mindst. Apps, der ikke laver backup af alt eller som Google, der tilbyder en baggrund med mindre lys og så videre", siger hun.
Læs hele interviewet med Lea Schick fra side 13 i Perspektiv
Nøgleord
Billeder
Information om Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S
+45 70 27 70 12https://alexandra.dk
100 eksperter under ét tag
Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger.
Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet visual computing, kunstig intelligens, IoT, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.
Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
GreenTec når længere med grønne greb18.4.2024 08:16:55 CEST | Pressemeddelelse
GreenTec A/S i Kolding har produceret maskiner til pleje og vedligeholdelse af grønne arealer i over 40 år. Nu er familiefirmaet midt i en større digital og bæredygtig omstilling og har bl.a. halveret udgifterne og sparet 70 ton CO2-udslip på deres transport om året.
AI og anonym headcount får mere ud af kvadratmeterprisen21.3.2024 10:47:22 CET | Pressemeddelelse
Danske Ubiqisense har skabt en intelligent sensor, der tæller mennesker anonymt, så f.eks. mødelokaler kan udnyttes bedre. Et forløb med Alexandra Instituttet har nu fordoblet præcisionen af Ubiqisense’ intelligente løsning.
Lise Bering er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet20.3.2024 14:23:59 CET | Pressemeddelelse
Lise Bering, der er kommerciel direktør i Norlys Digital, er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet. Hun afløser Steen Lynenskjold fra Terma, der efter eget valg forlader posten efter 15 år. Samtidig indtræder Hanna Svae som bestyrelsesmedlem.
Færre teknikere skal flyve verden rundt: AR-værktøj gør kunder mere selvhjulpne15.3.2024 10:17:58 CET | Pressemeddelelse
En ny prototype på et AR-værktøj hjælper Fibo Intercons kunder i hele verden med fejlsøgning på betonblandeanlæg. Virksomheden kan dermed undgå store omkostninger og reducere CO2-udledningen. Den nye prototype er resultatet af et MADE demonstrationsprojekt, som Industriens Fond står bag.
Alexandra Instituttet styrker ledelsen med to markante profiler28.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Morten Spanner Christiansen og Ronnie Siegumfeldt Andersen indtræder i Alexandras management og får ansvar for hhv. kommerciel aktivitet og HR. Med de nye profiler ønsker Alexandra at styrke danske virksomheders konkurrenceevne og imødekomme den stigende efterspørgsel efter digitale kompetencer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum