Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2018 // Handelsplatform fungerer som GPS-system ved kompliceret handel

Handelsplatform fungerer som GPS-system ved kompliceret handel

Artikel

06-09-2018

Handelsplatform fungerer som GPS-system ved kompliceret handel

Handel med store produktporteføljer er ofte meget kompleks. Købere skal forholde sig til tusindvis af produktlinjer, som handles hos hundredvis af leverandører. Det gør processen tidskrævende og ineffektiv og øger omkostningerne ved at handle på et marked, der måske i forvejen har små marginer. Samtidig har man ofte ikke kapacitet til at forhandle alle produkterne individuelt.

It-virksomheden Acumex har udviklet et værktøj til optimering og handel med komplekse produktporteføljer (som f.eks. medicin, bilreservedele eller it-komponenter) ved hjælp af maskinlæring og avancerede algoritmer. Handelsplatformen samler alle data og lægger et lag af kunstig intelligens ind over, der gør det nemmere at gennemskue en forhandling på tværs af produktgrupper, sælgere og behov.

Fjerner omkostningerne ved forhandlingerne

Hvor det i praksis i dag er umuligt for den enkelte indkøber at optimere indkøb af tusindvis af produkter og koordinere det på tværs af mange leverandører, så vil Acumex’ platform kunne understøtte og accelerere køberens proces i realtid. Den vil reducere omkostningerne ved forhandlingerne og modsat i dag, hvor aftaler måske bliver forhandlet én gang årligt, vil man kunne forhandle priser ved hver eneste handel.

“Grundlæggende gør vi komplicerede forhandlinger mere simple. Det er typisk indkøbere, der sidder med problemet, fordi det er dem, der prøver at få den bedste pris for deres vare. Men sælgere har samme udfordring med, hvordan får de mest ud af deres vare,” forklarer Niklas Hall, CEO og medstifter i Acumex.

Alexandra Instituttets maskinlærings-specialister har hjulpet Acumex med at udvikle beregningsmotoren i systemet.

“Vi benytter en teknologi, der er i familie med maskinlæring og som hele tiden prøver at indskrænke forhandlingsvinduet på en sådan måde, at man optimerer indtjeningen for firmaet. Det er en løsning, der prøver at optimere et udfald på baggrund af data,” forklarer Mads Thoudahl, Machine Learning Specialist i Data Science and Engineering Lab på  Alexandra Instituttet.

Fungerer som rationel vejviser

I dag trækker folk typisk alle data ned i excel-ark for hvert produkt, som de skal sælge eller købe. En indkøber er måske ved at lukke en handel i Tyskland, og en anden indkøber arbejder med en handel i Italien, men de kender ikke resultatet af deres handler, før de er lukket. Alle data ligger i deres mails og excelark.

Sådan er virkeligheden i dag, forklarer Flavio Gaier, CTO og medstifter af virksomheden. Med Acumex’ system så fjerner man alle e-mails og excelark, og lader deres system håndtere alle de her processer. Den sørger for at alle data havner på den rette hylde, og er en rationel agent, som understøtter forhandlingen.

“Algoritmen er ligeglad med, om du er gode venner med den ene eller anden sælger. Fordi når handlen kører på platformen, har den adgang til alle relevante data for handlen. Den kan se, hvad det er for nogle bud, der ligger åbne, og den har også data på, hvad køberne ønsker. Og så kører den nogle matematiske algoritmer bag ved, og regner på, hvad der er det gode næste bud,” forklarer Flavio Gaier.

Algoritmen finder det gode bud

Man kan ifølge Niklas Hall sammenligne det med en GPS i en bil. Det gør ikke bilen selvkørende, men GPS’en vil fortælle dig, hvad der er den rigtige retning, og hvis du kører forkert, så regner algoritmen om igen, og kommer med en anbefaling til det næste gode bud. Det er et teknologisk skridt fremad, der hjælper købere og sælgere med at navigere i en kompleks handelssituation.

Målet er, at både købere og sælgere kommer frem til det rigtige resultat, i stedet for at de bruger meget tid på at prøve at forhandle. Typisk vil de forhandle 20 procent af deres varelinjer, fordi de kan ikke overskue en liste på 500 produkter, så de forhandler kun 20-30 produkter og tænker, at så går resten nok.
Niklas Hall, CEO og medstifter i Acumex

Profilbillede af Mads Thoudahl
Machine Learning Specialist
+45 93 50 88 22
Njalsgade 76, 2300 København S

Sådan gør algoritmerne det mere simpelt at handle

  • Handel med titusindvis af produktlinjer af forskellige produktgrupper mellem forskellige leverandører er en kompleks og for mennesker også en uoverskuelig opgave.
  • Acumex’ platform optimerer handelen ved at lade systemet foreslå generelle justeringer i forhandlingsforløbet, og lade medarbejderne fintune de linier, der er følsomme.
  • Handlens kompleksitet udgøres af flere niveauer, og algoritmen kigger bl.a. på kundens planlagte behov for individuelle produktlinjer, priser, mængder og mulige leverandører samt på modtagne tilbud fra sælgere. 
  • Alexandra Instituttet har hjulpet med at udvikle motoren bag systemet. Den indskrænker forhandlingsvinduet på en sådan måde, at indtjeningen søges optimeret for kunden. 
.