Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2018 // Sæt kunstig intelligens på den strategiske dagsorden

Sæt kunstig intelligens på den strategiske dagsorden

Artikel

15-06-2018

Sæt kunstig intelligens på den strategiske dagsorden

Den globale økonomi har for alvor fået øjnene op for nye teknologier som IoT, blockchain, big data og kunstig intelligens. Og den sidstnævnte er den mest interessante og kan skabe store konkurrencefordele, især inden for bank- og finansområdet.

Sådan lyder det fra Rasmus Bækby, Senior Digital Strategist på Alexandra Instituttet. Han medvirker både i et interview i magasinet Copenhagen Fintech 2018 samt i et indlæg i Datatech.

Han er overbevist om, at de finansvirksomheder, der tager kunstig intelligens alvorligt, vil flytte deres forretning, mens de virksomheder, der ikke bevæger sig i den dynamiske verden, vi lever i, vil lukke ned. Samtidig vil der komme nye spillere til fra helt andre sektorer, som vil bidrage til at genopfinde tjenester eller komme med helt nye tjenester. Simpelthen fordi data bliver mere tilgængelige og giver os et overblik over kundernes behov, som vi aldrig har set før.

At teknologien forårsager et skift, er fintech-virksomheden Spiir et godt eksempel på. Spiir har taget de data, som ellers er tilgængelige i bankerne og har udviklet en budget-app, hvilket har vist sig at være en rigtig god platform, hvis man vil fange de unge, der ønsker en 100 procent digital økonomi.

Det er måske nemt nok at forstå teknologien og forstå matematikken bag, men det er ikke altid nok, hvis man vil bruge den til at skabe konkurrencefordele. Men nogle gange glemmer man at spørge på tværs af organisationen, hvorfor man skal tage teknologien i brug.

“Udgangspunktet for at få succes med kunstig intelligens eller andre teknologier er, at du implementerer det steder, hvor det giver mening. Men du skal også forstå forholdet mellem teknologien, forretningen og organisationen. Og netop når man begynder at blande teknologi med kultur, så kan det godt blive mudret, fordi du er nødt til at bringe forskellige kompetencer i spil på tværs af organisationen. Derfor kan den største barriere for den digitale transformation være virksomhedskulturen,” forklarer Rasmus Bækby.

Gode råd til virksomheder og organisationer, der skal indføre ny teknologi


Sæt projektet på den strategiske dagsorden

Gør projektet til en strategisk indsats. Herigennem sikres den fornødne forretningsmæssige vigtighed og den nødvendige, organisatoriske opbakning.


Find jeres rette udgangspunkt

Find det udgangspunkt, der passer til jer, og find det tempo, der passer til jer. Der kan måske være behov for at gå et skridt tilbage for så at gå langsomt frem. Lad jer ikke rive med af “hype”, men sørg for at tage udgangspunkt i det, der er rigtigt for jer.


Find en ansvarlig for indsatsen 

Der skal være en der “er den”. Udpeg en ansvarlig, som både kan træffe vigtige beslutninger og har adgang til de nødvendige ressourcer og kompetencer.


Formulér jeres “hvorfor”

Det skal give mening. Spørg jer selv, hvorfor vi gør det og hvordan? Hvis ikke det giver mening ud fra perspektiverne teknologi, mennesker og forretning, så er det måske ikke det rigtige, I har gang i.


Sæt mål, og lav en business case, som understøtter jeres “hvorfor”

Business casen skal være med til at sikre alignment, synlighed og en fælles forståelse for, hvorfor projektet er en nødvendighed. Sørg også for at få defineret de rette mål og KPI’er, der skal være med til at definere, hvornår projektet er en succes.


Få den øverste ledelses opbakning 

Hvis et innovations- eller digitaliseringsprojekt skal lykkes, er det vigtigt at have den øverste ledelses opbakning. Det nytter ikke, at man “parkerer” projektet, fordi der skal slukkes ildebrande, eller man har en utilfreds kunde i røret. Det er vigtigt at få opbygget momentum og endnu vigtigere at holde fast, når først man er kommet i gang.

Profilbillede af Rasmus Bækby
Senior Digital Business Strategist
+ 45 40 35 40 66
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 335
.