Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2018 // Datadrevet karakteranimation giver nye muligheder for spilindustrien

Datadrevet karakteranimation giver nye muligheder for spilindustrien

Artikel

13-11-2018

Datadrevet karakteranimation giver nye muligheder for spilindustrien

Datadrevet animation har en lang række potentialer i specielt computerspilsindustrien, og automatiseringen af processerne giver mulighed for mere kreativitet og potentielt økonomisk gevinst til danske spilproducenter.

Datadrevet animation er en ny måde at lave animationer på. Teknologien er specielt brugbar for dem, der animerer karakterer til computerspil. Potentialet i teknologien ligger i, at den radikalt vil ændre den måde, hvorpå vi i dag producerer spil, og det har den store fordel, at det bliver markant hurtigere at producere spil, fordi man lader maskinen gøre det tunge arbejde. Dermed skal fremtidens spilproducenter bruge markant færre ressourcer på at håndtere animationsdata, end de gør i dag. Kenny Erleben, som er Team Leader i Visual Computing Lab på Alexandra Instituttet og Associate Professor ved Københavns Universitet, siger:

En datadrevet karakter består af de gode øjebliksbilleder, der er fundet i den rå data. Det, teknologien rent faktisk kan, er at fjerne det hårde benarbejde for animatorerne, Dette bliver gjort ved at automatisere processerne, der så frigiver tid til, at animatorerne i stedet kan lægge deres energi og ressourcer i at skabe det kreative content.

- Automatiseringen er også med til at give spiloplevelsen langt højere kvalitet, forklarer Kenny Erleben. De frigjorte ressourcer er nemlig lig med mere fokus på det kreative indhold. Dette vil potentielt være med til at skabe langt højere kvalitet i spil og dermed også skabe større konkurrence på markedet, vurderer han.

- Det er dog ikke uden tekniske udfordringer at få maskinen til at gøre det hårde arbejde, forklarer han.

- Systemet skal være hurtigt nok, det skal være nemt at søge i data, og så må data heller ikke fylde for meget. Men den helt store udfordring ligger i at få koblet den rå data med det kreative content. Fordi hvordan kan man sikre, at et spil vil få den ønskede stilart, når man bruger rå data?, siger han.

Nyt samarbejde med DADIU

Det er netop i denne sammenhæng, at Alexandra Instituttet har indgået et samarbejde med DADIU. DADIU uddanner fremtidens spiludviklere til det danske computerspilserhverv. Uddannelsesforløbet der på sin varighed af et semester imiterer det at være en del af et rigtigt game studio. Kenny Erleben siger:

Alexandra Instituttet har en del erfaring inden for computerspil, og vi ved, hvad der rører sig. Forløbet skal give de studerende erfaring med de nye teknikker inden for datadrevet karakteranimation og ruste dem til erhvervslivet med den sidste nye viden. Vores opgave er at vejlede de studerende gennem forløbet.

Profilbillede af Kenny Erleben
Team Leader
+45 29 63 11 08
Njalsgade 76, 2300 København S
.