Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2018 // Danmark skal positioneres på det globale spilmarked med nyt samarbejde

Danmark skal positioneres på det globale spilmarked med nyt samarbejde

Artikel

05-10-2018

Danmark skal positioneres på det globale spilmarked med nyt samarbejde

En ny alliance mellem IO Interactive som bærende partner og Alexandra instituttet skal avancere state-of-the-art for computerspilsanimation. Alexandra Instituttet skal via en erhvervsPhD assistere IO Interactive med machine learning og simulering samt en tættere kontakt til universitetsmiljøet, herunder Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

Samarbejdet skal udvikle metoder til bl.a. at gøre IO Interactives kendte spil HITMAN endnu bedre – for både computerspilselskeren, men også computerspilsudvikleren. Magnus Koch, Computer Graphics Engineer i Alexandra Instituttet og snarlig erhvervsPhD-studerende, siger:

Det er vigtigt for forbrugeren af et computerspil, at karakteren opfører sig som i den virkelige verden. Det vil sige, at karakteren skal være så menneskelig i sine bevægelser som muligt, men det er også vigtigt, at den intelligens, der f.eks. styrer fjenderne i spillet, får dem til at opføre sig naturligt. Det kan f.eks. være, hvis din karakter i spillet skyder på nogle fjender, så vil det være naturligt, hvis de forsøgte at gå i dække og søge skjul.

Fra spiludviklernes perspektiv vil Magnus Koch og IO Interactive udvikle værktøjer til et nyt system, der gør det lettere at lave kreative visioner. Det skal nemlig være mere inspirerende og intuitivt at lave animationssystemer til computerspil og derved undgå at lave for mange state machines. En state machine er regler for, hvordan en karakter skal bevæge sig, men den er svær at arbejde med og dyr at vedligeholde. Magnus Koch siger:

Vi skal udvikle nye metoder til datadrevne animationssystemer og intelligent udnytte store mængder motion capture-optagelser og fysisk simulering; det gør, at vi kan tilføje en hidtil uset realisme og fleksibilitet til HITMAN-spillets animationer og åbne op for nye spilmekanikker og muligheder for historiefortælling. 

Metoderne som Magnus Koch sammen med IO Interactive skal udvikle kan også bruges i andre sammenhænge. Teknologien kan nemlig være til gavn inden for f.eks. medicin eller idræt – eller andre fagområder, hvor det kræver en forståelse for den menneskelige fysik og krop.

Profilbillede af Magnus Koch
Computer Graphics Engineer
+45 31 35 06 25
Njalsgade 76, 2300 København S
.