Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2017 // Live track dine kunder og brug analysen i realtid – fra mavefornemmelse til data

Live track dine kunder og brug analysen i realtid – fra mavefornemmelse til data

11-07-2017

Live track dine kunder og brug analysen i realtid – fra mavefornemmelse til data

Nu kan du som eventarrangør billigt få et overblik over, hvor dine gæster bevæger sig hen, og hvor mange folk der er hvor på et givent tidspunkt – i realtid.

Det kan du f.eks. bruge til at analysere opbygningen af din event og kigge på, om fordelingen af dine stader er hensigtsmæssig – alt efter hvor de besøgende bevæger sig hen og opholder sig. Du har også mulighed for at kigge på, hvilke stader der er meget trafik omkring, så du i realtid kan agere rent sikkerhedsmæssigt og f.eks. sende security eller frivillige hen til et sted, der ifølge dine data er ophedet.

Du kan også bruge det til at definere, hvilke priser dine stader skal have – uden om din mavefornemmelse. Dit datagrundlag giver dig nemlig mulighed for at prissætte dine stader, alt efter hvor populær en placering på eventen de har – underforstået – hvor er der mange gæster og på hvilket tidspunkt? Det kan også tilgås den anden vej, hvor køber af et stade gennem et datagrundlang kan få forhandlet sin pris, hvis staden, han eller hun ønsker at købe, ligger dårligt placeret i forhold til hvor de besøgende opholder sig.

Teknologien er velegnet til kortere events

Alexandra Instituttet har sammen med Service Platform allerede lavet kundetrafikprojekter i Vejle, Ry, Ringe og Næstved til opsamling af data, der viser, hvordan folk bevæger sig rundt i byen, når de handler. Det resulterede bl.a. i forlængede åbningstider, da data viste, at der faktisk var folk i gågaden lørdag eftermiddag – stik mod butikkernes mavefornemmelse. Trackingen af gågadens kunder foregik over tre uger. Men teknologien kan bruges til mere end tracking af kunder i byrummet og er også velegnet til brug ved kortere events. Morten Skov Jørgensen, Senior Software Engineer, i Alexandra Instituttet påpeger at:

Det er vigtigt at vise, at denne her teknologi ikke kun kan bruges til byrumsanalyser, men også til korte events, fordi det er nemt og billigt at sætte op, og det giver mening at bruge.

Alexandra Instituttet havde derfor opstillet sensorer på dette års Folkemøde på Bornholm. En oplagt event at tracke mange mennesker ifølge Morten Skov Jørgensen. Han havde fem sensorer med i bagagen – alle på størrelse med skoæsker. De blev sat op ved Greater Copenhagen, GTS-teltet, Villa Det Gode Liv, Galleri Klejn og under scenen på cirkuspladsen.

De to billeder herunder viser menneskemængden i Allinge kl. 09.00 (tv.) og kl. 12.00 (th.) torsdag den 15. juni 2017 – den dag Folkemødet startede.

Metoden er enkel – hvis din WiFi på telefonen er tændt, er du sporbar. Morten Skov Jørgensen påpeger dog, at ”vi ikke kan spore en specifik person, da vi har indført nogle sikkerhedsmekanismer – vi kan kun aggregere data.”

Sensorerne havde Morten Skov Jørgensen selv bygget, og hver sensor tog lige under to timer at lave og har indbygget hardware for 1000 kr. Sensorerne blev placeret der, hvor det var muligt.

- Vi vil gerne arbejde med live tracking af konferencer, koncerter og events i bred forstand – ligesom Folkemødet – hvor vi kan tilbyde noget, der er interessant og giver mening i kortere perioder. Vi kan nemlig tilpasse dataudtryk og visualiseringer, da vores arbejdsmetoder er agile. Det gør, at kunden kan bruge sin dataanalyse i realtid, og at vi kan tilpasse vores algoritmer til, hvad de har brug for, siger Morten Skov Jørgensen og fortsætter, - vi kigger løbende på, hvordan vi kan implementere algoritmer til at forudsige bevægelsesmønster. Vi har meget erfaring med det her og udvikler aktivt på sensorteknologi og machine learning samt den bagvedliggende software, hvor vi udvikler visualiseringen og prøver nye analyser af.

Data fra fire døgn

Farverne i dette uddrag fra den 17. juni på Folkemødet viser bl.a., at folk går fra Ukendt – hvilket er, når de besøgende opholder sig uden for vores sensorers rækkevidde – til både GTS-teltet, Greater Copenhagen, Galleri Klejn osv. Det fremgår også, hvor mange besøgende de forskellige stader får og mister på de 30 minutter fra kl. 09.30 til 10.00. F.eks. ankommer der en del til Greater Copenhagen ved 09.30-tiden, men kl. 10.00 er nogle gået til GTS-teltet og Cirkuspladsen. Denne strøm af data er blevet indsamlet over alle fire dage på Folkemødet – fra morgen til aften af Alexandra Instituttet.

Fra mavefornemmelse til data

- Vi oplever, at folk er interesseret i det her og tager vores data til sig. Vi havde f.eks. en butikschef, der mente, at vores tal ikke kunne passe, da hans mavefornemmelse sagde noget helt andet. Udfordringen lå i, at kunderne – ifølge den indsamlede data – ikke besøgte den pågældende butik, ligeså meget som de besøgte konkurrentens butik, der ellers var mindre. Det er et godt eksempel på, at det handler om at komme ud af mavefornemmelsen og kigge på mønstrene i dine data – og handle på dem, siger Morten Skov Jørgensen.

Alexandra Instituttet planlægger dialog med arrangørerne af Folkemødet om at dele og bruge vores indsamlede data. Hvis du er interesseret i at få sat sensorer op i din lokale gågade, ved en event, konference, koncert eller lignende – så tag fat i vores kollega Morten Skov Jørgensen. Se kontaktoplysninger øverst til højre.

Bombehunde og PET

Da vores kollega Morten Skov Jørgensen skulle placere den ene af de fem sensorer under cirkusscenen, gik det ikke stille for sig. Dagen efter skulle landets statsminister, Lars Løkke Rasmussen, nemlig holde tale på scenen. Derfor skulle vores ellers pålidelige og troværdige kollega knæle foran to bombehunde og seks politibetjente. De skulle tjekke indholdet i skoæsken med både menneskeøjne og hundesnuder. Heldigvis blev den clearet og lagt under scenen – forseglet med polititape.

Kontakt
Senior Software/ICT Engineer
+45 21 13 57 07
Rued Langgaards Vej 7,
2300 København S
Nyhedsarkiv
.