Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2017 // Kom i gang med kunstig intelligens - tøv ikke

Kom i gang med kunstig intelligens - tøv ikke

Artikel

07-08-2017

Kom i gang med kunstig intelligens - tøv ikke

Kunstig intelligens er et helt vidunderligt værktøj, som kan løfte dansk erhvervsliv til nye højder. Men erhvervslivet tøver, fordi den nye teknologi er usynlig. Og netop den tøven kan blive farlig for vores konkurrenceevne og kan koste arbejdspladser.

Det kan ikke gå stærkt nok med at få proppet kunstig intelligens ind i det danske erhvervsliv. Hvis vi ikke gør det, vil vi miste arbejdspladser. Enten ryger de ud, hvor arbejdskraften er billigere, eller også er der et andet land, der får proppet AI ind i processen før os og udkonkurrerer os. Det sker ikke lige i overmorgen, men om fire år. Og det betyder, at vi skal rykke nu.

Alligevel tøves der med implementeringen af AI ude på direktionsgangene. Det kan der kun være én forklaring på: Det er simpelthen uklart for folk, hvad kunstig intelligens egentlig er, og hvad de der algoritmer kan. De kan tilsyneladende alt mulig magisk, men de er usynlige og uhåndgribelige. Ergo tøves der. Og den tøven kan blive farlig for vores konkurrenceevne.

At vi som land kan være lidt skeptiske over for usynlige ting, er der dog ikke noget at sige til: H. C. Andersens "Kejserens Nye Klæder" er trods alt et af vores populæreste eventyr. Her ankommer to snedige fusen­taster til byen og bilder både kejser, hof og befolkning ind, at de væver noget tøj så mirakuløst, at kun de kloge kan se det. Eftersom ingen vil være den første til at indrømme, at de ikke kan se noget som helst, væver fusentasterne lystigt løs i den tomme luft omkring væven, sælger det ikke-eksisterende tøj i dyre domme og fordufter, inden kejseren sendes ud på sin afslørende gåtur.

Vi siger ikke, at der ikke eksisterer en konsulentvirksomhed eller to derude i verden, som gerne vil forsøge at sælge luft til godtroende virksomheder, der har brug for magiske gevandter. Men som et land fyldt med virksomheder, der er ganske unikt velegnede til implementeringen af kunstig intelligens, er vi nødt til at strække os ud over den kollektive skepsis over for det umiddelbart usynlige og sætte os ind i, hvad det kan hjælpe os med.

For AI er ikke usynligt tryllestof, men en ny, vidunderlig værktøjskasse, som tillader os at gøre ting, der simpelthen ikke har været praktisk gennemførbare før.

Algoritmerne kan genkende mønstre, forudsige udfald og give os en hidtil uopnåelig beslutningskraft. De kan skabe helt nye produkter og services. De kan varsle, hvornår dine kunder falder fra, om en ildevarslende plet bliver en kræftknude, eller om der sker et uheld lige om lidt, fordi trafikken kører for tæt. De kan alt muligt, når man har besluttet sig for, hvad man vil bruge dem til. Men man kan ikke stå og pege på dem, ligesom man kunne pege på maskinerne under den første industrielle revolution og mekaniseringen af tekstilindustrierne og sige: "Sikke en flot væv, der kan udføre 7.000 væverskers arbejde. Den køber vi!"

Den flotte væv kunne kun én ting, mens den fjerde industrielle revolutions usynlige algoritmer kan mange. Man skal bare vide, hvad man vil bruge dem til, for de kan først noget, når de bliver kastet efter noget bestemt. Man skal altså finde sit stof først og finde ud af, hvilket behov man vil løse?

Derfor gælder det om at genbesøge sin virksomhedsmission. Hvorfor satte du din virksomhed i verden? Hvad var det, du ville? Og så tilføje AI til den vision. Det kan være, at det er samme vision, men nogle andre services, du skal levere. Det gælder bare om at komme i gang. Danmark er særligt godt rustet til den fjerde industrielle revolution og bør på ingen måde være bange for kunstig intelligens. Vi har et højt vidensniveau og er langt fremme digitalt. Vi består af små og mellemstore virksomheder, vi er vant til at være agile, og vi er vant til at handle. Dét er vejen at gå nu.

Så kig på din vision, tilføj AI, og lad den udfolde sig på ny. Vi kan garantere, at resultaterne bliver synlige.

Artiklen er skrevet af Professor Anders Kofod-Petersen og Flemming Adsersen COO Dansk Center for Kunstig Intelligens og blev bragt i Berlingske den 24/2 2017.

Skal digitalisering også styrke din forretning?
Kontakt os for en uforpligtende snak.
Kontakt
Deputy Director, Professor
+45 41 15 12 48
Se profil
.