Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2017 // Data-værktøj kan forandre virksomheders forretningsmodel

Data-værktøj kan forandre virksomheders forretningsmodel

Artikel

15-09-2017

Data-værktøj kan forandre virksomheders forretningsmodel

Op mod 500 virksomheder ventes at deltage i projektet DataForBusiness og tage et nyt gratis værktøj i brug, der skal øge anvendelsen af data. Alexandra Instituttet har været med til at udvikle værktøjet, der skaber et fælles sprog, når IBM’s konsulenter skal ud og snakke med virksomheder om big data.

Der ligger et stort og uudnyttet potentiale, hvis danske virksomheder bruger de store mængder data, de ligger inde med. Det kan både få industrier til at smelte sammen og effektivisere arbejdsgange. Derfor har data længe været udråbt som det nye guld, men mange virksomheder ved ikke, hvordan de skal komme i gang, eller hvad for noget data de har brug for.

Et konkret eksempel er ISS, der bruger data om, hvor mange der er på arbejde til at tilpasse mængden af mad i kantinen og sensorer til at måle, hvor gulvene trænger til at blive vasket.

Tal fra EU viser også, at Danmark er førende med digitalisering på flere områder, men når det gælder brugen af virksomheders egne data, ligger Danmark lavere end de omkringliggende lande.

Derfor er en bred gruppe af virksomheder og forskningsinstitutioner gået sammen og har lanceret projektet DataForBusiness, der skal øge anvendelsen af data i dansk erhvervsliv. 

Prioriteringsværktøj for ledelsen

Partnerskabet har udviklet et webbaseret værktøj, som gør det muligt for den enkelte virksomhed at tjekke, hvordan den kan bruge eksisterende data til at videreudvikle virksomheden. Projektet bygger på erfaringerne fra to igangværende forskningsprojekter om big data til 14,5 mio. kr., finansieret af Industrien Fond. 

IBM Danmark er gået med i projektet, fordi de ønsker at være med til at flytte og effektivisere Danmark, og dette er en af måderne, hvorpå det kan gøres. Med det her kan virksomhederne håndtere, hvor de skal sætte ind først, forklarer Thomas Birck, marketing- og kommunikationschef hos IBM Danmark:

"Vi kan se, at der er masser af potentiale hos virksomheder. Jeg tror bare, at mange virksomheder har famlet med, hvor de skulle starte, og hvad de skal bruge af data. Det her er en måde at få dem til at sætte ord på, hvad de har af kompetencer og ressourcer. Det kan være med til at modne ledelsen til at kigge mere specifikt på, hvad det er for nogle områder, man skal prioritere."

Anvendelsesorienteret forskning

Og det er netop vigtigt at have en partner som Alexandra Instituttet, når man skal gå i dialog med virksomhederne, forklarer Thomas Birck.

“I er med til at sætte et troværdigheds-stempel på projektet. I har jo ikke drejet det i en bestemt retning, som passer os. Dermed kan vi med ro i sindet gå ud til kunderne og sige, at de roligt kan lave den her test. Det er en ordentlig model, der er baseret på anvendelsesorienteret forskning, og som faktisk viser, hvilke faktorer der betyder noget i forhold til at bruge data i deres forretning. Det giver en helt anden troværdighed.”

Handler om at identificere ‘gaps’

Det er gratis at hente værktøjet. Det eneste krav er, at virksomheden udfylder et spørgeskema, der består af 50 spørgsmål. Skemaet afdækker, hvor man skal sætte ind for at skubbe til virksomhedernes brug af data. Modellen bygger på forskning og empiri, der betyder, at man kan stille de bedste spørgsmål, forklarer Rasmus Bækby, Senior Digital Business Strategist i Alexandra Instituttet:

“Det handler om at identificere de ‘gaps’, hvor en virksomhed kunne være bedre til at udnytte big data. Med de her spørgsmål kan den certificerede konsulent relativt nemt se, hvor der skal sættes ind. Det giver et fælles sprog, så man er enige om, hvad man snakker om, og dermed et godt udgangspunkt for dialog om virksomhedens brug af data, og et billede af, hvor man fra ledelsens side skal rykke ind."

Profilbillede af Rasmus Bækby
Senior Digital Business Strategist
+ 45 40 35 40 66
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 335

Fakta

Bag DataForBusiness står Alexandra Instituttet, Dansk Industri, Networked Business Initiative, CBS, Teknologisk Institut, IBM Danmark og en række centrale danske it-virksomheder som EG, Kapacity m.fl.

.