Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2017 // AI-center giver nem adgang til de skarpeste hjerner inden for kunstig intelligens

AI-center giver nem adgang til de skarpeste hjerner inden for kunstig intelligens

Artikel

31-10-2017

AI-center giver nem adgang til de skarpeste hjerner inden for kunstig intelligens

Det er især adgangen til de skarpeste kompetencer inden for kunstig intelligens, maskinlæring og mulighed for at netværke på tværs af virksomheder og sektorer, der er formålet med Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens.

Centeret er placeret i kontorfællesskabet Univate på Islands Brygge, og havde officiel åbning fredag med oplæg af både forskere, centrets beboere samt efterfølgende reception.

Netop adgangen til de skarpeste kompetencer er afgørende, hvis danske virksomheder skal vækste, var budskabet fra Ole Lehrmann Madsen, direktør for Alexandra Instituttet, da han bød velkommen til mere end 100 fremmødte i et godt fyldt lokale.

“Der har de sidste par år været stor fokus på digitalisering, som den vigtigste driver i samfundet. Mange virksomheder er bekymrede for, om de kan klare den omstilling. Et begreb som disruption har fyldt meget, og vi har hørt meget om smarte produkter, kunstig intelligens, neurale netværk og maskinlæring. Der er meget hype om disse nye teknologier, men hvis vi skal sikre væksten i Danmark, er det afgørende, at vi skræller den hype af og går den vej. Det nye center er et forsøg på at gå den vej. Det er et fællesskab, hvor man kan få adgang til eksperter inden for en bred vifte af teknologier,” sagde Ole Lehrmann Madsen.

Samler AI på tværs af brancher

Hvis danske virksomheder skal have succes med AI, er det vigtigt at man tænker anderledes, end når man traditionelt indfører it-løsninger. Sådan lød det fra Flemming Adsersen, COO for Dansk AI-center, der især slog på, at centerets funktion netop er at lægge en ramme for innovation drevet af AI.

“Når vi traditionelt indfører it, laver vi en businesscase, sætter et mål og implementerer det. Sådan er det ikke, når vi indfører AI. De, der har succes med AI, er virksomheder og mennesker, der eksperimenterer. De sætter noget i gang og bliver klogere undervejs. Måske ender de med at løse et helt andet problem end det, de startede med. Det centrale budskab er, at der er behov for et sted, hvor vi kan tage små skridt i en uforudsigelig verden. Lære, fejle, skalere, osv. Centerets funktion er at lægge den ramme og stille de services til rådighed, der er behov for, når virksomheder skal lære og udvikle sig med AI,” sagde Flemming Adsersen og henviste til en ny McKinsey-rapport, der viser, at der er et enormt innovationspotentiale inden for AI.

“Spørgsmålet er så, hvor kommer innovationen fra? Vi kan se, hvad der sker, når man kombinerer jobroller, baggrunde og sektorer på tværs. Derfor laver vi et center, der samler sig omkring metoden, og så inviterer vi virksomheder ind. Gerne fra alle mulige brancher, som finans, forsikring og teknologi. Så vores co-funktion er at samle brancher og stille metoden til rådighed,” forklarede han.

Til- og fravalg

For Christian Hjortgaard, CEO for Collektive, er den væsentligste grund til, at de sidder i centret, at de kan lave det, de er gode til, og at kan hente de nødvendige kompetencer i centret. Virksomheden står bag en platform for distribueret maskinlæring, der gør det muligt for flere parter at samarbejde og kombinere data, uden at personfølsomme data deles.

"Som start-up tror jeg meget på, at evnen til at fokusere og specialisere er en konkurrenceparameter. Jeg plejer at sammenligne det med en restaurant, der kan det hele. De kan lave alt fra engelsk bøf, pizza og indisk karryret ifølge menukortet. Men det bliver ofte en mellemgod mad oplevelse."

"Hos Collektive er vi inden for et domæne med høj lix. Her er mange forskellige teknologier, som hver især er komplekse og kræver både erfaring og stor indsigt at mestre. Men slår vi os op på, at vi kan det hele, vil vores kunder tænke, at det bliver en mellemgod oplevelse. For os er vores til- og fravalg altafgørende. Vores tilvalg er distribueret Machine Learning. Det gør vi bedre end nogen andre i Danmark. Vores fravalg er flere, eksempelvis avanceret kryptografi. Her hører Alexandra Instituttet blandt de bedste. Så dem samarbejder vi naturligvis med,” forklarede Christian Hjortgaard.

Innovation inden for pension

Centerets nyeste beboer er den nordiske finanskoncern SEB Pension, og her håber Jakob Dahlmann Nielsen, underdirektør i SEB Pension, at samarbejdet kan være med til at skabe bedre kundeoplevelser, dataindsamling og automatisering af processer og rådgivning.

“I Danmark har vi en enorm pensionsformue på 3.100 milliarder kr., der svarer til ca. halvdelen af den norske oliefond. Alligevel har pension lav interesse hos de fleste danskere. For langt de fleste danskere er pension den næststørste udgift efter husleje. Alligevel er der alt for få, der går ind og laver et årligt pensionstjek for at få tjek på, om deres pension er korrekt sammensat. Det er alt for få i dag. En af årsagerne er, at liv og pension er så komplekst, og derfor skal vi gøre det nemmere, og måske skal vi i højere grad automatisere processer og rådgivning for kunderne. Det er det, jeg håber, at vi kan med det her center. Og så glæder jeg mig meget til at arbejde sammen med andre virksomheder, fordi løsningerne måske kommer fra et helt andet sted, end man forventer."

Fokus på dansk knowhow i USA

Mikkel Hagen Hess fra Invest in Denmark var en af dem, der var mødt op. Han arbejder til dagligt på den danske ambassade i New York og ‘sælger’ dansk knowhow på tech-området.

“De amerikanske virksomheder, som vi snakker med, har fået øjnene op for det vi kan på teknologiområdet. Vi både har og uddanner nogle rigtig dygtige folk i Danmark, og åbningen af et sådan center er en rigtig god historie i USA. Det er fantastisk med en platform, hvor man fysisk kan samle virksomheder på området, og hvor man få dem til at arbejde sammen på tværs.”

“En af dagens pointer er, at tilgængeligheden af kompetencecenter bliver afgørende for at man kan kickstarte innovationen. Og her kan hele indgangen med Alexandra Instituttet som GTS-institut spare virksomheder for en masse arbejde, fordi de kan henvise til andre kompetencer, de steder, hvor det giver mening,” forklarede han.

Michael Frost fra konsulentvirksomheden Predict It var en anden deltager, der var mødt op for at få inspiration til, hvordan man kan anvende kunstig intelligens.

“Det virker som en god idé at samle kompetencerne et sted, og så er det spændende, at man eksperimenterer og prøver at finde ud af, hvordan det fungerer i praksis, uden at det bliver kørt op på et meget stort plan. Jeg har i mange år arbejdet med udvikling af medarbejdere, og jeg kunne godt tænke mig at tage nogle af de visioner, I har om, hvordan man kan anvende data, og så kombinere det med det menneskelige.”

Fotos: Kristian Brouer Seedorff

Deputy Director, Professor
Direktionen
+45 41 15 12 48
Njalsgade 76, 3. sal,,
2300 København S
.