Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2016 // Studerende bruger big data til at spå om ølsalget

Studerende bruger big data til at spå om ølsalget

18-11-2016

Studerende bruger big data til at spå om ølsalget

Seks virksomheder har udfordret mere end 160 studerende i efterårets Open Innovation X-finale med en bred vifte af problemstillinger. En gruppe DTU-studerende vandt 1. pladsen med en datadreven model, der kan optimere fremtidigt ølsalg for virksomheden Royal Unibrew.

Initiativet udspringer af projektet Big Data Business Academy (BDBA).

Efterårets Open Innovation X (Oi-X) i DTU Skylab havde håndtering og tolkning af gigantiske datamængder fra danske virksomheder som centralt omdrejningspunkt. Feltet af udfordringer spændte vidt fra vindmølle-optimering, bakterievækst i fødevarefremstilling til indkøbsvaner hos den danske forbruger. Et enkelt team havde valgt at løse Royal Unibrews problemstilling, hvor vejrdata, produktion og salg af øl var nøgleord. Og de vandt finalen med en ”Beer Forecast model”.

"De studerende har en enorm viden om et område, som mange af os virksomheder ikke tidligere har beskæftiget os med. Derfor har de studerende en stor betydning for os, og vi håber, at vi med dette samarbejde og initiativ kan være med til at skabe en tæt relation mellem de studerende og os”, siger Lars Jensen, CFO, Royal Unibrew A/S.

Holdet bag Beer Forecast består af fire DTU studerende, der var et af finaleaftenens helt særlige indslag, da de pitchede fra det tekniske universitet KAIST i Korea, hvor de alle er på udvekslingsophold. 

Initiativet er en del af projektet Big Data Business Academy (BDBA), der udspringer af den temaindkaldelse om big data, som Industriens Fond gennemførte sidste år. Med støtte fra Fonden skal projektet skabe større strategisk bevidsthed om big data hos ledelsesniveauet i dansk erhvervsliv. Det sker blandt andet gennem et efteruddannelsesforløb i big data, hvor 20 danske virksomheder deltager. Bag projektet står DTU Compute, DTU Business, Alexandra Instituttet, Teknologisk Institut og CLEAN.

Mange priser på højkant

Ved den just afholdte Oi-X-finale, hvor virksomheder byder ind med konkrete udfordringer for deres forretning til de studerende, var prisuddelingerne udvidet til også at hylde det bedst performende team og den bedste pitch. Det var to velklædte DTU-gutter fra team BeSMART, der blev udråbt til de skarpest formidlende.

”Vi gik målrettet efter at vinde bedste pitch og blev rost for en visuelt imponerende og klart formidlet præsentation. Det er en super vigtig disciplin at være i stand til at formidle og pitche ingeniørrelaterede projekter effektivt,” fortæller en glad Christopher Gregers-Høegh.

De seks deltagende virksomheder i dette efterårs Oi-X i DTU Skylab var: Anemo Analystics, Chr. Hansen, COOP, Forsyning Helsingør, Royal Unibrew og Telia. 

Virksomhederne skal nu i arbejdstøjet

De i alt 20 deltagende virksomheder i det særlige efteruddannelsesforløb i Big Data Business Academy (BDBA) skal nu selv i arbejdstøjet og prøve kræfter med den viden, de i de seneste måneder har tillært sig. Uddannelsesforløbet går nu ind i sin tredje fase, hvor virksomhederne skal til at lave en handlingsplan over, hvordan de på strategisk niveau kan arbejde med big data i deres respektive virksomheder. 

”Arbejdet med den strategiske opkvalificering af virksomhederne går nu en meget interessant tid i møde. Inddragelse af relevante eksperter, test af virksomhedernes modenhed og udvikling af et online værktøj, som virksomhederne kan benytte til at teste deres big data modenhed, er blot nogle af de aktiviteter, som vil ske fremadrettet”, siger projektleder Bjarke Kovshøj fra CLEAN.

Vinderne af OiX-finalen

  • 1. pladsen, 30.000 kr.: Beer Forecasters – Jakob Okkels, Emilie Hvashøj, Valentin Lievin og Kristian Nielsen
  • 2. pladsen, 20.000 kr.: Super Shopper – Daniella Alalouf, Macarena Mendez, Mette Gere og Mathias Lyngman 
  • 3. pladsen, 10.000 kr.: Gone with the wind – Frederik Hüttel, Frederik Warburg, Thomas Ørkild og Nikolaj Witting
  • Bedste Pitch, 10.000 kr.: BeSMART – Christopher Gregers-Høegh og Mads Grøndal Kreutzfeldt
  • Bedste Team, 10.000 kr.: HECA Heating Energy Consumption assistant – Nikolai Jensen, Patrycja Ksiazek, Sebastian Præsius, Jairam Ramakrishnan

Big Data Business Academy og Industriens Fond

Big Data Business Academy (BDBA) arbejder for at skabe større strategisk bevidsthed om big data hos ledelsesniveauet i dansk erhvervsliv. BDBA vil gøre big data håndgribeligt og let forståeligt for danske virksomheder og ønsker at styrke Danmarks globale position inden for big data.

En vigtig del af projektet er et intensivt efteruddannelsesforløb for 20 udvalgte virksomheder, hvor virksomhederne har mulighed for at trække på eksperter og studerende med den nyeste viden om big data. Erfaringerne vil herefter blive formidlet til en bredere målgruppe via Master Classes og seminarer på tværs af landet.

Industriens Fond har samlet tildelt 7 millioner kroner til projektets målrettede indsats over de næste 3 år – en indsats som drives af Alexandra Instituttet, DTU Compute, Teknologisk Institut og CLEAN.

Oi-X er et sponsorbaseret initiativ for danske studerende i hele landet. Industriens Fond har sponsoreret præmien på 100.000 kroner i efterårets udgave af Oi-X.

Kontakt
Senior Digital Business Strategist
+ 45 40 35 40 66
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 335
Nyhedsarkiv
.