Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2016 // Smart Village Svebølle – et laboratorium for gode ideer

Smart Village Svebølle – et laboratorium for gode ideer

Artikel

22-12-2016

Smart Village Svebølle – et laboratorium for gode ideer

15 kandidatstuderende fra ITU har fordybet sig i mulighederne med landets første smart village og har fremlagt deres projekter for et stærkt dommerpanel i Svebølle.

Den lille landsby Svebølle er ikke vant til meget opmærksomhed. Men det fik den pludselig fra hele landet, da den fik installeret sensorer i veje, lygtepæle og skraldespande og opstod som en af de første Smart Villages i verden.

Men hvad kan smartcity-infrastrukturen benyttes til i en landsby, og hvad skal man bruge den indsamlede data til?

Det fik 15 studerende fra IT-Universitetets kandidatuddannelse lov til at fordybe sig i på kurset ”Sustainable Innovation and Smart Cities”, som vores Senior Green Urban Designer Trine Plambech har stået for i efterårssemesteret sammen med post doc Lea Schick fra ITU.

Svebølle blev en case for de studerende, der kunne vælge mellem fire forskellige udfordringer – for eksempel ”Hvordan kan torvet i landsbyen omformes til et mere rart område” eller ”Hvordan kan skolegården omdannes til et digitalt og inspirerende sted”.

Efter 3 måneders intenst arbejde i Svebølle med brugerstudier, observationer og prototypeudvikling kunne de studerende den 8. december 2016 fremlægge deres ideer og en videopræsentation af deres arbejde i Svebølle for deres undervisere, fremmødte borgere samt et stærkt dommerpanel fra kommunen bestående af byrådsmedlem og tidligere borgmester Ole Glahn, Thomas Malthesen Hiorth fra Teknik og Miljø, kulturchef Jane Hald Christiansen og digitaliserings- og it-chef Anne C. Dandanell – alle fra Kalundborg kommune.

”Traditionelt tænker man på smarte byer som storbyer, hvor teknologien bruges til at afhjælpe problemer som tæt trafik, luftforurening og kriminalitet, så at arbejde med Svebølle har været virkelig spændende. Svebølle har ikke de samme problemer som storbyer, så derfor åbner arbejdet op for spørgsmål om, hvad en smart city (også) kan være”, siger Lea Schick.

Konklusionen på hele forløbet har været, at de studerendes arbejde har åbnet Svebølle op som en form for laboratorium. Et sted, hvor man kan få vilde ideer og teste nye ting af i et omfang, som stadig er overskueligt grundet byens lille størrelse.

”Vi er blot ved at pakke kassen af muligheder ud”, siger Trine Plambech.  ”Vi håber at fortsætte kurset i næste semester, og at endnu flere ideer vil blomstre frem der".

Johan Ib Hansen fra Kalundborg Kommune byder velkommen.

GoGrøn-gruppen præsenterer deres forslag til et spil, som skal gøre
smart-city-begrebet håndgribeligt for folk.

Det stærke dommerpanel.

The Garden Dome-gruppen fremviser planter med sensorer.

Fotograf: Benedikte Hansen

De tre projekter

GoGrøn – en app om bæredygtighed og smart city-begrebet

Den første gruppe på banen udforskede problematikken: Hvad er formålet med at leve i en smart city, hvis du ikke ved, hvad det går ud på? 

”På vores første besøg i Svebølle fik vi indtryk af, at indbyggerne ikke rigtigt vidste, hvad en smart city er”, siger gruppen. Derfor valgte de at udvikle et spil – GoGrøn – som skal gøre de lokale beboere til eksperter i bæredygtighed og smart city-begrebet. I GoGrøn skal man løse dilemmaer, der specifikt handler om Svebølle.

En opgave i spillet kan f.eks. være ”hvor mange solpaneler skal familien Andersen have monteret, hvis de vil have alle deres elektroniske enheder til at køre?” Man skal ud i den virkelige verden for at løse spillets opgaver, for f.eks. at se hvor meget plads familien Andersen har i haven, eller hvilken side af huset, der vender mod solen.

Hvis opgaven løses korrekt, bliver området på kortet i spillet grønt. GoGrøn er målrettet skolens 8.-klasser med intentionen om, at deres øgede grønne bevidsthed vil sprede sig til resten af byen via deres forældre og familie. Ideen blev testet på en gruppe elever, som virkede meget engagerede, fordi de fik praktiske erfaringer med løsningerne og forståelse for, hvad det vil sige at bo i en smart by. 

Hulen – forøget aktivitet og indlæring på legepladsen

Denne gruppe kreerede et digitalt legeområde kaldet Hulen. De ville adressere det problem, at en alt for høj procentdel af danske børn er aktive mindre end 45 minutter om dagen.

Den digitale installation på legepladsen forbinder fysisk aktivitet med indlæring på en sjov måde: Børnene interagerer med Hulen via trykfølsomme pads, som synliggør, hvor meget energi børnene bruger og sammenligner det med den energi, solen genererer. En af fordelene ved Hulen er, at man bliver mere modtagelig for læring, hvis man bevæger sig.

The Garden Dome

Den tredje gruppe forestillede sig et interaktivt drivhus placeret på landsbyens centrale plads, hvor planter, teknologi og mennesker kan mødes. Målet er at gøre Svebølles centrale torv smukkere, samtidig med at man gør smart city-begrebet håndgribeligt. Drivhuskuplen er 15 meter i diameter og placeres i landsbymidten ved Brugsen.

Planterne i kuplen lever af regnvand og kompost fra byen. Hver plante har sensorer, som måler, hvor godt de har det, og hvad de har brug for. Ideen er at få folk til at interagere med planterne og passe på dem. Sensorerne viser, hvad planterne har brug for: Nogle af dem er udstyret med lys, der viser, om de har brug for vand. Andre har stemmer, der siger, at de er tørstige. Nogle planter spiller forskellige toner, når man rører ved dem. Og når der er mange folk inde i kuplen, skifter hele kuplen farve.

Gruppen havde den antagelse, at hvis man placerer sådan en kuppel midt på et torv, bliver folk tilstrækkeligt nysgerrige til at gå ind. Det viste sig dog, at Svebøller-boerne tøvede ved indgangen, så der skulle være et skilt, der tydeligt byder velkommen. En anden konklusion fra projektet var, at hvis man installerer sensorer på planter, er det meget vigtigt, at de fungerer. Ellers vander folk bare løs, og planterne drukner. Men fordelene ved projektet var klare: det ”smarte” i smart city bliver synliggjort (”når jeg kommer tættere på noget, er der en øjeblikkelig reaktion”). Og et grønt område virker beroligende, afstressende og kan skabe den eftertragtede danske hyggestemning og sammenhold i området.

Profilbillede af Trine Plambech
Manager – Intelligent Sustainability
Principal Green Urban Designer
+45 30 23 66 22
Njalsgade 76, 2300 København S
.