Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2016 // Sensorer og ny teknologi skal skabe mere kundetrafik og unikke kundeoplevelser i Ringe

Sensorer og ny teknologi skal skabe mere kundetrafik og unikke kundeoplevelser i Ringe

Artikel

19-10-2016

Sensorer og ny teknologi skal skabe mere kundetrafik og unikke kundeoplevelser i Ringe

Når både nethandel og de store butikscentre gør sit indtog, kan det godt gå ud over de mindre byers handelsliv. En af de byer er Ringe på Fyn, og i øjeblikket forsøger Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, DELTA og Erhvervsakademi Aarhus at blive klogere på, hvordan sensorer og ny teknologi kan styrke handelslivet.

Projektet er en del af IBIZ Techlab og skal gøre forskerne klogere på, hvordan folk bevæger sig rundt i Ringe, men det skal også give flere unikke oplevelser i de fysiske butikker.

Som en del af demonstrationsprojektet er der netop opsat en udgave af det interaktive gulv, WizeFloor, i foyeren i Midtfyns Fritidscenter. Formålet er at lokke nogle af centerets 500.000 årlige besøgende til at lægge vejen forbi Ringes fysiske butikker.

WizeFloor bruges primært til skoler og dagtilbud, men i Ringe bliver gulvet brugt som en motiverende faktor til at skabe nye kundeoplevelser. På gulvet er der mulighed for at se små præsentationsvideoer af biblioteket, den lokale frisør eller tøjbutik. Og der er også mulighed for at vinde rabat-vouchers til fem af byens butikker.

 

 

- Grunden til at vi valgte Ringe, er at de i forvejen har igangsat en proces, hvor de kigger på, hvordan de kan styrke det lokale erhvervsliv. Ikke med teknologi-vinklen, men ved f.eks at etablere et byforum, hvor de har samlet ildsjæle og interessenter fra kommunen, forklarer Sanne Schibsbye, centerleder IBIZ Techlab.

Installation skal lokke flere ned i byen

Projektet er startet med, at der er blevet målt på, hvordan den nuværende situation i Ringe er, hvordan handelsmønstrene er, og hvordan de handlende bevæger sig rundt. På baggrund af disse undersøgelser er projektet kommet frem til interventionerne i form af WizeFloor i fritidscentret og Den Elektroniske Serviceassistent i Tøjeksperten.

Vi har installeret WizeFloor i fritidscentret  for at skabe opmærksomhed omkring byen og for at fortælle de personlige historier, som der er mange af i byen. Hvis vi kan få flyttet nogle af fritidscentrets besøgende ned i byen, så kan man få flere handlende og flere til at opholde sig i byen, forklarer Karen Johanne Kortbek, Senior User Experience Specialist, PhD fra Interactive Spaces Lab på Alexandra Instituttet.

Vigtigt at skabe unikke kundeoplevelser

Når folk så er kommet ned i byen, kan de tage deres rabatkode med, og samtidig er der installeret en prototype på en Elektronisk Serviceassistent i Tøjeksperten, der er valgt som testbutik.

Serviceassistenten fungerer ved hjælp af RFID-teknologi og giver kunderne mulighed for at vælge nogle varer og på en skærm få vist produktinformationer om varen. Konkret kan man se små videoer, der fortæller om nogle jeans, som har særlige egenskaber: Et par er vandafvisende, en andet har en god pasform og et tredje par har  beskyttelse til mobiltelefoner.

I Tøjeksperten har vi for det første tænkt i, hvordan man kan give en bedre service. Tendensen fra udlandet er, at hvis man skal have flere besøgende i de fysiske butikker, handler det om at skabe nogle unikke kundeoplevelser og få skabt en bedre service. Det er der, man kan adskille sig fra onlinehandlen, fortæller Sanne Schibsbye.

I princippet skulle alle butikkerne have sådan en serviceassistent, og ifølge Sanne Schibsbye skulle de ikke bare vise egne produkter men også information om produkter i andre butikker. Undersøgelser viser, at der er behov for at skabe et grundlag for at ‘ose’, altså at folk kommer ned i butikken og opholder sig lidt længere, og ikke bare kører ned og handler i den butik, hvor de ved, at man har de varer, som de efterspørger.

 

 

Fakta om projektet

  • Siden ultimo august har Alexandra Instituttet haft 15 wifi-sensorer opsat rundt om i Ringe samt på indfaldsvejene for at få et indtryk af, hvordan bevægelsesmønsteret er blandt de handlende i byen. Samtidig har DELTA med tre forskellige typer af sensorer foretaget målinger af, hvordan Tøjeksperten i Ringe bliver brugt.
     
  • De 15 wifi-sensorer er meget prisbillige og konstrueret til formålet ved hjælp af en billig minicomputer (Raspberry PI), en wifi-antenne og en 4G-forbindelse til en dataopsamlingsplatform.
     
  • Wifi-sensorerne registrerer, når folk med mobiltelefoner kommer inden for rækkevidde, hvis disse telefoner har tændt for wifi. Hvis den samme telefon senere registreres på en anden sensor, får man et indtryk af, hvordan ejeren bevæger sig rundt i byen.
     
  • Der registreres ingen personhenførbare data om telefonernes ejere.
     
  • I Midtfyns Fritidscenter er WizeFloor opsat, så man har mulighed for at udforske materiale om Ringe og butikkerne, og der er mulighed for at deltage i en rabat-quiz.
     
  • Teknologisk Institut har som en del af interventionen samtidig opsat en RFID-baseret Digital Salgsassistent hos Tøjeksperten.
     
  • Erhvervsakademi Aarhus undersøger, om og hvordan teknologi kan skabe bedre kundeoplevelser. Herunder kundernes holdning til indsamling og brug af data online og i den fysiske butik.  
     
  • Demonstrationsprojektet i Ringe, der afsluttes med udgangen af året, er første case, som IBIZ Techlab gennemfører henover de næste tre år.

 

 

Senior User Experience Specialist, PhD
+45 51 88 30 99
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 2. etage lokale 232
.