Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2016 // Er vi klar til selvkørende biler?

Er vi klar til selvkørende biler?

Artikel

03-11-2016

Er vi klar til selvkørende biler?

Teknologien har overhalet lovgivningen inden for området for selvkørende biler. Det var et tilbagevendende tema til innovationsnetværket InfinITs møde om disruptiv innovation i mobilitetsbranchen, som blev holdt i samarbejde med Insero.

De fleste vil nok stadig føle sig en smule urolige ved tanken om en lastbilkonvoj, der kører hele vejen ned gennem Europa uden chauffører bag rattet. Men det er faktisk teknologisk muligt i dag, fortæller Kasper C. Jeppesen fra Dansk Teknologisk Institut til mødet om innovation i mobilitetsbranchen, der blev afholdt på Aalborg Universitet København i Sydhavnen.

Lovgivningen giver dog stadig ikke lastbilerne lov til at køre selv. Der skal sidde en chauffør bag rattet, uanset hvor selvkørende køretøjerne er, og der er en nødstopknap, som kan slå det autonome system fra.

”Langt det meste kørsel foregår uden fejl, men man stoler ikke nok på teknologien til at lade den køre uden chauffør eller eskorte. Teknologien er klar, men man får ikke lov til at trykke på ’go’,” siger han.

”Den største forhindring for, at branchen med selvkørende robotter kan komme skridtet videre, er, at det næsten er umuligt at få certificeret systemer, hvor mange robotter skal snakke sammen trådløst. For hvad nu hvis netværket går ned? Så kan robotterne f.eks. blokere steder med brandfare. Men her har teknologien overhalet lovgivningen, for mange af systemerne kan køre fejlfrit i 99 procent af tilfældene. Så der bliver forsket meget i sikker trådløs kommunikation og sikkerhedsfaktorerne”, siger han.

Der er dog lys i mørket for dem, der drømmer om at se selvkørende biler på vejene hurtigst muligt. I sit oplæg Er færdselsloven klar til selvkørende biler? senere på dagen fortalte chefkonsulent Per Skrumsager Hansen fra Transport- og Bygningsministeriet, at der fremsættes et lovforslag den 30. november (formodentlig) om en bemyndigelse til at fastsætte regler om at give tilladelse til forsøg med selvkørende motorkøretøjer.

Der er imidlertid et stort spænd i forudsigelserne omkring, hvornår de selvkørende biler faktisk kommer, påpeger han. I visse trafikale omgivelser er en Tesla faktisk allerede selvkørende. Men i det øjeblik, der falder blot en centimeter sne, er det aflyst. Der er dog ingen tvivl om, at drømmen om de selvkørende biler er rykket helt ind i den almindelige bilists bevidsthed. For blot fem år siden var det kun bilmagasiner og tech-blade, der havde artikler om de selvkørende biler. Nu er der helsider i Politiken med titler som ”Den førerløse drøm”.

Men hvilke problemer er der for de selvkørende biler?

Her lister Kasper C. Jeppesen de væsentligste udfordringer, som de selvkørende biler har til fælles med robotter:

  1. At kunne genkende objekter og klassificere dem. Det er vigtigt, hvis man kører i områder, hvor man skal kunne se, om ens medtrafikant er en bil eller en cyklist, eller om det er en person eller blot en plakat med en person på, der står på fortovet. Det er store mængder data, der skal processeres, og det har man arbejdet med i årtier inden for  computer-vision-feltet.
     
  2. At lave en god forhindringsundvigelse. Det handler om korrekte skift af vognbane, f.eks. hvis der er faldet ting ned på kørebanen, eller der pludselig er en cyklist.
     
  3. At kunne forudse, hvordan andre reagerer i trafikken. Det handler om at vide, at når en cyklist rækker armen ud, vil han/hun nok dreje. Men det handler også om at køre som et menneske. En hård opbremsning kan virke for autonome biler, men ikke for biler med mennesker bag rattet. Andre bilister vil føle sig mere trygge ved autonome biler, hvis man kan emulere den form for kørsel, som en føret bil har.

De øvrige talere på dagen var Warrick Goodall og Morten Hvid fra Deloitte, Kristian Torp fra Daisy DICYPS, Kaj Pyyhtiä, co-founder af Whim-app’en, der vil samle alt transport-relateret (ruteplanlægning, taxabestilling, billetkøb osv.) i én app samt robotudvikler Christoffer Mose fra TinyMobileRobots, som fortalte om fordelene ved at bruge selvkørende robotter i landmålerindustrien.

Mødet blev afholdt af InfinIT i samarbejde med Insero, som driver Danmarks erhvervsklynge inden for e-mobilitet.


Om InfinIT

InfinIT er et landsdækkende innovationsnetværk for it, der bevæger sig i midterfeltet mellem forskere og virksomheder. Formålet med netværket er at bidrage til, at virksomheder får adgang til den nyeste viden om it og hjælp til at anvende den, mens forskere får mulighed for at prøve viden af i praksis og få input til nye forskningsområder. InfinIT er finansieret af en bevilling fra Styrelsen for Forskning og Innovation og drives af et konsortium bestående af: Alexandra Instituttet . BrainsBusiness . CISS . Datalogisk Institut, Københavns Universitet . DELTA . DTU Compute, Danmarks Tekniske Universitet . Institut for Datalogi, Aarhus Universitet . IT-Universitetet . Knowledge Lab, Syddansk Universitet . Væksthus Hovedstadsregionen . Aalborg Universitet

Kontakt
IT-byen Katrinebjerg

Åbogade 34

8200 Aarhus N
+45 70 27 70 12
.