Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2015 // OculusGaze - eye tracking nu også i 3D

OculusGaze - eye tracking nu også i 3D

Artikel

28-04-2015

OculusGaze - eye tracking nu også i 3D

Oculus Rift har længe været talk of the town, og har fået manges øjne op for mulighederne inden for tredimensionelle oplevelser. For vores kunde Artlinco har Alexandra Instituttet givet 3D-brillerne lidt ekstra x-faktor, så det nu også er muligt at spore brugerens øjenbevægelser i en 3D-verden. Og det er faktisk lidt af en verdensnyhed.

På femte sal på ITU holder Alexandra Instituttets københavnske afdeling til. Tæt på et spirende forskermiljø og med spydspidserne inden for øjenstyring som naboer har Senior Software Engineer, Alexandre Alapetite og Computer Graphics Engineer, Lee Lassen, samarbejdet tæt for at udvikle koncepter for øjensporing i en tredimensionel verden. Og det har nu resulteret i prototypen OculusGaze:

– Da vi begyndte på projektet for designvirksomheden Artlinco, var der ingen løsning i verden, der kunne dette. SMI i Tyskland løb med os over målstregen, men dog med en noget dyrere løsning, og Fove er først nu ved at skabe verdens første Virtual Reality eye tracking headset via crowdfunding, så vi er faktisk lidt stolte af vores prototype, fortæller Alexandre Alapetite, og fortsætter:

– OculusGaze bygger videre på et eksisterende hardwarekoncept, som er blevet født på ITU. Men hvor det eksisterende koncept, der er skabt af Diako Mardanbegi, er ment til sporing af brugerens øjenbevægelser i den virkelig verden, altså uden for brillerne, så er vi gået skridtet videre med OculusGaze, så det nu er muligt at tracke øjenbevægelser i en prædefineret 3D-verden, fortæller Alexandre Alapetite.

Og det kan spare en designvirksomhed som eksempelvis Artlinco for både tid og udgifter til dyre 3D-print og prototyper. Med OculusGaze kan de nemlig springe det led over og i stedet få værdifuld feedback om nye ideer og koncepter ved at spore kundernes øjenbevægelser, når de kigger på 3D-modeller.

– Med OculusGaze kan en designvirksomhed som Artlinco få et indblik i, hvor brugerne kigger hen og interagerer med øjnene, når de oplever deres produkter. På den måde kan de producere et heat map, som viser, hvor lang tid, brugeren har kigget på de forskellige objekter i 3D, og det kan hjælpe dem i den rigtige retning i forhold til, hvad kunderne godt kan lide, fortæller Alexandre Alapetite, og uddyber:

- Øjensporing har længe været kendt og anvendt i 2D-verdenen,  for eksempel i forhold til optimering af hjemmesider. Med OculusGaze-prototypen kan vi gøre det samme i en 3D-verden. Vi kan vise, hvor lang tid, folk har kigget på forskellige dele af 3D-objekter og få produceret et heat map over 3D opmærksomheden – eller Areas of Interest, som det hedder. Den viden kan hjælpe for eksempel Artlinco til at udvikle og optimere deres produkter allerede før de investerer i prototyper.

 

 

Sådan ser det ud, når man optimerer Oculus Rift (version 1) hardware til også at kunne tracke øjenbevægelser i en prædefineret 3D-verden  

Billedet viser i realtid hvor brugeren kigger hen i 3D-verdenen

 

OculusGaze er stadig en prototype og er ikke på markedet, men Alexandre Alapetite og Lee Lassen fra Alexandra Instituttet samt andre forskere på IT-Universitetet eksperimenterer stadig med produktet med henblik på at udvikle og udbrede det.

Sikkerhedsadvarsel: man skal være opmærksom på, at infrarøde dioder, der er for kraftige eller for tæt på øjnene over for lang tid, kan være skadelige for øjnene.

Hvilke muligheder giver 3D-øjensporing?

  • Automatisk og dynamisk kalibrering – ved den rigtige kalibrering undgår man at blive søsyg eller “simulatorsyg”
  • Brug af øjnene til at give kommandoer til systemet
  • Social interaktion – øjenkontakt kan pludselig blive en afgørende faktor i fx spil
  • “Foveated rendering” – hurtigere 3D-rendering ved at dedikere computerkraft der, hvor brugeren fokuserer
  • “Simulation of accommodation” – for mere realistiske oplevelser, hvor tingene i 3D-verdenen bliver mere eller mindre skarpe afhængigt af, hvor brugeren kigger hen, ligesom i den rigtig verden

Læs mere om mulighederne inden for eye tracking i 3D her og her.

Læs mere om Artlinco her.

Alexandre Alapetite
Senior Cyber-Physical Specialist
+45 61 69 52 47
Njalsgade 76, 2300 København S
1. etage lokale 5B04
.