Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2015 // iBeacons sætter QR-koden på hjul

iBeacons sætter QR-koden på hjul

Artikel

23-04-2015

iBeacons sætter QR-koden på hjul

Det er egentligt bare en Bluetooth-chip med et lille batteri, der udsender et ID, der kan læses af vores mobiltelefoner. Men mulighederne med de små tingester, iBeacons, er mange, specielt som deres anvendelse og teknologien udvikles. Derfor var der sat fokus på både teknologi og brug til innovationsnetværket InfinITs arrangement iBeacon - det nye sort? den 16. april.

Nærhedsprincippet og snifning af ID er ikke noget, man umiddelbart forbinder med emnet, når det falder på ny teknologi. Men det er nogle af de ord, der popper op, når eksperter drøfter iBeacons, som de gjorde det til Infinits arrangement. Dagen var arrangeret i samarbejde mellem it-forum, Alexandra Instituttets Sensornetworks Resultatkontrakt og Infinit.

Nærhed dukker op, fordi den lille chip sender signaler ud, der opfanges af vores mobiltelefon, når vi er op til 70 meter i nærheden af den. Og da alle nyere mobiltelefoner og tablets har adgang til at se den lille chip, uden at det kræver specialudstyr, må det jo være en genial måde at få fat i kunderne på, når de alligevel er i nærheden. Eller rettere: at ting kan råbe os op, hvis de mener, de har brug for vores opmærksomhed.

iBeacons ID er opbygget på en bestemt måde, og telefonen aflæser altid dette ID på samme måde. Så spørger telefonen via en app, hvad der så skal ske. Dette ID er det muligt at sniffe - eller snuppe om man vil, og derfor er der også både sikkerhedsmæssige og etiske problematikker forbundet med det lille vidunder.

Når nu nogle af begrænsningerne er tænkt ind, så lad os alligevel begynde med fordelene og potentialet.

Service er den store mulighed

Den lille chip har et ganske lavt energiforbrug, og dens batterilevetid øges konstant. Samtidig kan man få den til at drosle ned, når der alligevel ikke er nogen i nærheden - eksempelvis inde i supermarkeder, hvor der er lukket for kunder om natten. Om dagen kan den til gengæld vågne op og hjælpe kunderne med at finde syltetøj, de gode tilbud eller betale med et swipe.

Når det så er sagt, er det svært at få os til at downloade en app, og hvis vi alligevel gør det, bruger vi den sjældent mere end én gang.

- Det er et problem at få folk til at downloade en app. Derfor ser vi, at løsningen bruges, hvis den skaber værdi, når du bruger den. Eksempelvis hvis iBeacon leverer en service, som bruges internt i en organisation - f.eks. som døråbner. Ellers hvis den er med til at automatisere nogle processer, som at tingene giver lyd, hvis de skal have opmærksomhed, når du er i nærheden, forklarer Martin Wickings, der er Mobile Business Developer ved HeyBuy.

Han kender en lang række anvendelser, samtidig med at han som importør af de små iBeacons også kan vejlede om, hvad man skal gøre for at komme videre, så de kan gøre en forskel for ens forretning.

- Jeg har ladet mig fortælle, at der eksempelvis sidder 100 iBeacons på Avedøreværket for Dong, og senest at de kan bruges som afstandsalarm, som tracker folks barn på stranden, så de selv kan læne sig tilbage. Altså hvis de stoler på teknologien. De er også i brug i Føtex på den anden side af Alexandra Instituttet i IT-byen Katrinebjerg, hvor man kan betale sine varer med et swipe med Mobile Pay. Her bruges iBeacons til at fortælle, hvilken kasse du står ved, og dermed hvilken regning du skal betale, forklarer han.

Martin Wickings, HeyBuy: Det handler om at se mulighederne, og vi skal nok hjælpe dig videre.

Både inde og ude

Alexandra Instituttet har haft succes med den lille tag i forbindelse med tracking af personale og ting til at understøttte og effektivisere arbejdsgange. De arbejder også med at anvende iBeacons både inde og ude, fordi de erstatter den strømslugende GPS.

- Det er jo ikke sådan, at iBeacon løser noget, vi ikke har kunnet gøre før, men det giver nogle rigtig gode muligheder, efterhånden som teknologien udvikler sig. Eksempelvis er næste generation af iBeacons tovejskommunikerende. Det vil sige, at de ikke kun udsender en ID; de kan også modtage besked tilbage, så de kan indgå i et sensornetværk, hvis man arbejder lidt mere avanceret med dem. Eksempelvis kan man putte data ind i taggen fra temperaturmålinger, så informationen kommer med i ID, forklarer Tejs Scharling, der er leder af Pervasive Positioning Lab ved Alexandra Instituttet.

Gruppen samarbejder med forskere og virksomheder om konkrete anvendelser, der har med positionering at gøre: Servicelogistik, sporing af udstyr, GIS, machine learning, navigation og arbejdsprocesser. Se mere om deres arbejde med sensornetværk her.
Formidlingsløsning

Iværksætteren Simon Staack fra Emplate har valgt at udvikle en platform, der gør det nemt for hans kunder at anvende iBeacons til at understøtte formidling. Det kan være til besøgende på eksempelvis et museum eller et bilcenter.

- Vi stillede spørgsmålet: Skaber applikationer værdi? De hentes typisk under 1000 gange og aktiveres kun 1 gang, så vi ønskede at gøre op med, at der produceres meget, som ingen værdi skaber, forklarer han.

Emplate har lavet en platform, hvor kunderne selv nemt laver den ønskede formidlingsløsning med iBeacon i forbindelse med eksempelvis et museums byvandring og de studerendes U-days.

- Vi leverer platformen, så kan vores kunder selv bestemme indhold og funktioner. Dermed skal de ikke bruge mange ressourcer på at udvikle apps, der måske kun downloades få gange. Samtidig kan de nemt redigere i content, forklarer han.

Indholdet tilknyttes så en iBeacon, som man kan sætte op eksempelvis på museet. Platformen leverer både statistik, understøtter forskellige sprogindstillinger og er i løbende brugerdreven udvikling. Kunderne skal stadig downloade en app, men kan så se content fra de andre, der også er tilknyttet, når de som brugere er i nærheden.

Simon Staack fra Emplate fortæller, hvordan de bruger iBeacons til formidlingsløsninger.

Sådan kommer du i gang med iBeacons

Det handler om at gøre det nemt for brugerne. Både ens egne og deres kunder.

Så iBeacons er spået til at være det ”nye sort”. Men for at undgå, at dine kunder går i sort, er det en god ide at kontakte specialister, der har erfaring med teknologien, så de kan rådgive ud fra et forretningsmæssigt, et brugsmæssigt og et teknologisk perspektiv.


Mere information

InfinITs hjemmeside kan du se præsentationer fra dagen og kontakte oplægsholderne.

Om iBeacons
  • En Bluetooth Low Energy-sender, som en telefon automatisk kan overvåge, om den er i nærheden af.
  • Telefonen finder ud af, om man er i en iBeacon-zone.
  • iBeacons er Apples variant af Bluetooth Low Energy.
  • Signalstyrkeværdi – maks. op til ca 70 m rækkevidde, før man ser tag første gang.
  • Lavt energiforbrug.
  • Mobiltelefoner der kommer på markedet nu er fintunet til denne teknologi.
  • Både indendørs og udendørs, hvor de kan supplere højt strømforbrug i GPS – til eksempelvis store events til formidling uden GPS.
  • Alt muligt gejl på vej snart, så det kan være mere end en lille tag men et armbånd, smykke etc.
  • Rygter om at Crome vil understøtte iBeacons, så du kommer udenom apps.
  • Koster ca. 300 kr. stk.
  • Android og ios java, objectiveC.
  • Hardware: Det vælter frem med producenter, anvendelse og integration.
  • Software: Gradvist bedre oplevelse for brugerne, flere specialiserede platforme.

iBeacons kan købes direkte hos producenterne, men tilbydes også i stigende grad som en del af cloud-baserede it-platforme. iBeacons er en afgrænset anvendelse af Bluetooth Low Energi (BLE)-standarden. BLE har mere at byde på end blot en lokaliseringsteknologi. BLE kan kobles med sensorer, f.eks. temperatursensorer, hvor minimum- og maksimumtemperaturen under en forsendelse kan aflæses fra en standardmobiltelefon.

Profilbillede af Tejs Scharling
Principal Solution Architect
+45 40 22 82 12
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 2. etage lokale 228
.