Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2015 // Fra selvkørende biler til superhurtige skyer

Fra selvkørende biler til superhurtige skyer

Artikel

16-03-2015

Fra selvkørende biler til superhurtige skyer

Den internationale GPU Tech-konference løber af stablen i Silicon Valley d. 17.-20. marts, hvor vores forsknings- og innovationschef for Computer Graphics Lab vil repræsentere Alexandra Instituttet og holde oplæg samtidig med, at han tager det nyeste viden med hjem.

GPU Technology Conference (GTC) er verdens største og vigtigste GPU-udviklerkonference inden for visuel computing. Konferencen er hostet af NVIDIA, som er verdensførende inden for visuel computing.

- NVIDIA er den største spiller, når vi snakker om grafikkort. Specielt når vi snakker om at bruge grafikkort til alt muligt andet, og konferencen er bredere end bare grafik. Når NVIDIA siger noget, så lytter hele industrien. Derfor er det spændende for mig at være der

fortæller Jesper Mosegaard, som til daglig er forsknings- og innovationschef i Computer Graphics Lab på Alexandra Instituttet.

Konferencen trækker udviklere, forskere og teknologer fra nogle af de bedste virksomheder, universiteter, forskningscentre og offentlige institutioner til fra hele verden.

Netværk med eksperterne

Som centrum for visuel computing er konferencen et sted at lære om og fortælle, hvordan GPU-teknologi og udviklingen her inden for kan hjælpe udviklere, designere, ingeniører, forskere og it-chefer til at håndtere deres daglige beregningsmæssige og grafiske udfordringer. Der vil være over 500 oplæg, som dækker over en bred vifte af emner lige fra Deep Learning til Web Acceleration.

- Konferencen drejer sig kort fortalt om de brede anvendelser af GPU-teknologi, og man fejrer, hvad man kan bruge ny it til, og samtidig fortæller, hvor det er, det virkelig rykker, fortæller Jesper.

På konferencen kan folk undersøge og udforske samt diskutere ansigt-til-ansigt med eksperterne. Det giver folk mulighed for at netværke med eksperter og andre virksomheder inden for en lang række af områder, lige fra den akademiske verden og forskning til nystartede og store virksomheder. Man kan også opleve demoer og få praktisk erfaring i nogle af de mange sessioner og laboratorier, som dækker i alt 24 emneområder.

Elon Musk og selvkørende biler

Et af de store navne på årets konference er Elon Musk, grundlægger og administrerende direktør for Tesla Motor Company, som skal tale sammen med CEO for NVIDIA, Jen-Hsun Huang. Der vil blive talt om fremtidens selvkørende biler, og hvordan mere intelligente biler lover at forvandle den bilindustri i fremtiden. Ifølge Jesper er selvkørende biler også et af de områder, hvor GPU’er bliver brugt til stor gavn for både oplevelse og sikkerhed.

Alexandra Instituttet på verdenskortet

For en virksomhed, hvor it og forskning er centrale omdrejningspunkter, er det essentielt at være placeret på det internationale verdenskort.

- Det er vigtigt for os, at vi er til stede på sådan en konference, hvorigennem vi kan få skabt en masse kontakter. Folk ser vores tilstedeværelse til GTC-konferencen, som internationalt betragtes som et sted, hvor det virkelig rykker, forklarer Jesper.

Jesper får samtidig mulighed for at snuse lidt til, hvad der rykker sig – også udenfor det felt, som har med computergrafik at gøre. En af medarbejderne på instituttet skal skrive ph.d. omkring neurale netværk og deep learning, så derfor er det aktuelt for Jesper også at høre lidt om det. På den måde kan der også skabes kontakter til instituttet, og han kan tage ny viden med hjem.

- Når jeg kommer hjem fra konferencen, er min viden up-to-date om alt, hvad der rykker sig i forhold til progressive it-anvendelser. De dækker bredt fra selvkørende biler, over digitale billeder til medicinske beregninger. Konferencen er virkelig bred, og dét er spændende. Jeg glæder mig rigtig meget.

Interaktiv modellering og rendering af skyer

Jesper deltager på konferencen med to oplæg, som går i hver sin retning. Torsdag morgen vil han tale om interaktiv modellering og rendering af skyer.

Små animationsvirksomheder skal øge produktiviteten og den visuelle kvalitet for at være konkurrencedygtige. Rendering af skyer til fx udendørs billeder er et stort problem i den forbindelse. Problemet er, at disse effekter typisk vil kræve en masse ventetid til simulering eller rendering, og ifølge Jesper er løsningen interaktiv ultrarealistisk rendering ved at udnytte GPU’er.

- Vi har givet grafikerne et værktøj, hvor de meget nemt kan lave skyer. Dvs. de kan sidde og formgive skyer, imens de kigger på dem. Det er et væsentligt anderledes værktøj end den måde, grafikerne plejer at gøre det på. Grunden er, at det konventionelle værktøj til at lave skyer er rent simuleringsbaseret, hvorimod vi har vendt det lidt på hovedet. Vi vil gerne have grafikeren til at fortælle, hvad han vil have, og så vil vi forsøge at få det til at ligne så godt, vi overhovedet kan. Grafikerne har jo brug for et værktøj, hvor de kan udtrykke sig, fortæller Jesper.

Til slut vil han argumentere for, at den kreative industri har brug for flere interaktive værktøjer til virkelig at kunne drage fordel af den kreative proces.

GPU beamforming

Senere på dagen vil han i sit anden oplæg tale om mobile trådløse ultralyde med GPU beamforming, hvor der er blevet lavet software, som bruger grafikprocessoren til at lave beamforming.

- Det betyder, at man skal lave billeddata ud af den rå data fra ultralydstransduceren, som vi får tilbage efter at have skudt lydbølger ind igennem væv. Det kalder man beamforming, og beamforming-algoritmen kan man effektivt udtrykke på grafikkort, så det går hurtigt. Og faktisk så hurtigt at vi kan få det på mobiltelefoner, fortæller Jesper.

Han vil også forklare, hvordan Synthetic Aperture Sequential Beamforming (SASB)-algoritmen effektivt gennemføres på GPU, og hvordan dette vil gøre det muligt at lave fremtidens mobile ultralydsscanner. Visionen er at slippe af med det store kabel og den PC, der ledsager de nuværende ultralydstransducere.

Bidrager med sin ekspertviden

Jesper arbejder med forskning, softwareudvikling og konsulenttjenester inden for computergrafik, billedanalyse og videnskabelige beregninger. Som en del af sit job på Alexandra Instituttet kan han godt lide at undervise og give offentlige foredrag, hvor han har mulighed for at formidle sin avancerede viden om datalogien – og med det forretningsmæssige i tankerne.

- Jeg har ikke været til stede på konferencen før, men Alexandra Instituttet har været nævnt. Blandt andet med vores første projekt med LEGO Universe, hvor noget af vores materiale blev brugt, fortæller Jesper.

Ved flere lejligheder har han været med til at lave workshops og foredrag om specifikke emner, og han har også undervist en række kurser i datalogi ved Aarhus Universitet.

Klik her for at se en liste over de steder, hvor Jesper underviser og giver foredrag.

Læs mere om Jespers to oplæg her og tjek GPU-konferencen ud her.

Hør Jespers oplæg om interaktiv modellering og rendering af skyer.

Hør Jespers oplæg om mobile trådløse ultralyde med GPU beamforming.

Kontakt
IT-byen Katrinebjerg

Åbogade 34

8200 Aarhus N
+45 70 27 70 12
.