Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2014 // Plug-in gør det nemt og hurtigt at formgive realistiske skyer

Plug-in gør det nemt og hurtigt at formgive realistiske skyer

Artikel

25-08-2014

Plug-in gør det nemt og hurtigt at formgive realistiske skyer

Skyer er et naturligt element i mange billeder og film og bliver brugt i alt fra reklamer og spillefilm til produktfotografier. Med digital produktion af billedmaterialet har producenten stor kunstnerisk frihed, men eksisterende værktøj er stadig meget tidskrævende at bruge.

Men plug-in’et Elementacular, som Alexandra Instituttets Computer Graphics Lab har lavet, gør det nemt og hurtigt at formgive og rendere skyer i 3D-programmet Autodesk Maya.

Forskningen, der ligger til grund for plug-in’et, er udviklet i samarbejde med en række mindre animationsvirksomheder og spilproducenter, herunder Sunday Studios, Red Eye, Javira og Wil Film. Koncepterne til plug-in’et er udviklet ved hjælp af midler fra Shareplay Fonden.

- Vi kan se, at især mindre producenter af animationer og 3D-film har behov for en slags skabelon af eksempelvis skyer, så grafikeren ikke skal bruge tiden på tekniske detaljer, men kan bruge tiden på den kreative proces. Med plug-in’et springer de nogle af de mere tidskrævende led over og dermed bliver deres produkter også mere konkurrencedygtige, forklarer Jesper Mosegaard fra Computer Graphics Lab på Alexandra Instituttet.

Han er netop vendt hjem fra SIGGRAPH, der er den førende konference inden for computergrafik. Ifølge Jesper Mosegaard er hele ideen med Elementacular-projektet at gøre det nemt og hurtigt for udviklere, filmfolk og andre at skabe naturlige skyer på film, reklamefilm og inden for computerspil.

- Vi havde en god dialog med førende grafiske virksomheder og blev samtidig bekræftet i, at der ligger et stort forretningsmæssigt potentiale for virksomheder i at bruge fotorealistiske visualiseringer af produkter. Det kan være i alt fra reklame, design, web og emballage, siger han.

Sådan fungerer det
Når man traditionelt laver skyer, så simulerer man i detaljen, hvordan skyer opstår og opfører sig. Men for at det kan gå hurtigt, så er man nødt til at tage en genvej, og derfor laver man skyerne lidt tilfældigt og med noget støj. Men det er noget bestemt støj, som man kan styre. Det betyder, at 3D-grafikeren kan lave lige de skyer, som han eller hun ønsker sig.

- Det betyder, at man får et værktøj, hvor man hele tiden kan se, hvordan skyen ser ud. Hvis du har lyst til at lave skyen bredere, så ser du ændringen med det samme. Det er en meget anderledes måde at arbejde på, fordi man i almindelige softwarepakker ellers kan få lov til at vente i minutter og timer på visualiseringsresultaterne, forklarer Jesper Mosegaard.

Plug-in’et kan købes her.

Kontakt
IT-byen Katrinebjerg

Åbogade 34

8200 Aarhus N
+45 70 27 70 12
.