The Alexandra Institute // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2014 // Nabto: Samarbejde bragte os 6-12 måneder foran i markedet

Nabto: Samarbejde bragte os 6-12 måneder foran i markedet

Artikel

24-02-2014

Nabto: Samarbejde bragte os 6-12 måneder foran i markedet

I 2020 vil der være 27 milliarder apparater koblet på nettet, men kun et fåtal vil være mobiltelefoner og computere. Aarhusianske Nabto lægger sig i slipstrømmen af den udvikling og markedsfører en internetbaseret kommunikationsløsning til apparater. Det bruges i alt lige fra solceller til varmestyring.

Da den danske iværksættervirksomhed Nabto for et par år siden stod overfor at skulle lave den første version af en platform til iPhone og iPad, så kontaktede de Alexandra Instituttet.

- I havde kompetencerne omkring iPhone-udvikling og hjalp med at bygge skallen, som vi så senere har overtaget. Samarbejdet sparede os for mange af de omveje, som der ofte er, når man starter noget op på en ny platform, forklarer Carsten Rhod Gregersen, der grundlagde softwarefirmaet i 2007.

Fungerer som Skype
Ifølge Carsten Rhod Gregersen kommer internet-i-alt til at ændre vores hverdag og hans ambition er at blive Skype for apparater og dermed blive den platform, du bruger til at ringe til apparater.

- Vores teknologi fungerer ligesom Skype. Du tænker ikke på IP-adresser, men taster blot ID ind og så ringer det op. På vores platform er det bare ikke tale og video, men data, som transporteres og aflæses via smartphones, tablets, pc’er men også Business Intelligence og andre systemer med forretningslogik. Platformen kan styre alle mulige apparater. Med vores teknologi laver du et interface på apparatet, og så kan du ringe til det ligegyldigt, hvor du er henne og hvilken type smartphone, pc eller tablet du har i hånden. Du kan gøre det med alle enheder og her hjalp I os med en god start, forklarer han.

Kom foran i markedet
Alexandra Instituttet sad med lige de kompetencer, som Nabto havde brug for, forklarer han.

- Vi har været i forskellige projekter, hvor vi har fået støtte, men det her projekt er et eksempel på, hvor det bare lykkedes. Vi fik virkelig ‘value for money’ ud af samarbejdet. Vi kunne nok have betalt de samme kompetencer andre steder, men jeres folk sidder med noget unikt, siger han.

Videnkupon-samarbejdet accelererede Nabtos initiativ omkring tablet-udvikling, og betød, at de stod stærkere i markedet, og at de kom foran med nogle ordrer.

- Det gav os et forspring med minimal risiko. Det har helt klart gjort, at vi kom foran i markedet. Risikoen ligger i den tid, du investerer, og du ved godt, hvor du skal hen, men tænker meget over, om det er det rigtige tidspunkt. Men lige her var tidspunktet rigtigt og betød, at vi kunne vinde nogle ordrer, siger han.

Accelererede med et år
Internet of Things og det at du kan styre med tablets, spiller og kommer til at spille en endnu større rolle. Det er et spørgsmål om tid, før vi ser internet i stort set alle apparater, lige fra køleskab, produkter inden for sundhed som fx blodtryksmålere og styring af elforbrug, forklarer han.
-  Vi kom nok seks måneder, måske et år foran på vores Apple-udvikling i forhold til vores oprindelige plan. Det er spørgsmål om risiko og kapacitet. Det ene er, at vi kom hurtigt i gang, og det andet er, at vi satte initiativet i gang, så hvis du lægger de to ting sammen, så rykkede det os et år frem, siger han.

Nabto har en masse undervejs og deres største officielle aftager er Danfoss.
-  Fra vi starter med en kunde, går der nok to-tre år, og kunden vil typisk gerne have at det hemmeligt, indtil det kommer på hylden. Danfoss har en række ting som fx solceller. Med Nabtos teknologi kan solcellekunderne følge strømproduktionen og se, om anlægget kører optimalt, uanset om de er i sommerhus, på arbejde eller et andet sted. Men vi har en hel masse undervejs, men det fortsat hemmeligt. Alle vores kunder har internet-i-alt som det store strategiske tiltag, forklarer han.

Læs mere om videnkupon-ordningen.

Fakta om Nabtos teknologi
Nabto er en softwarebaseret kommunikationsplatform. Platformen indeholder software til både apparater, servere og slutbrugerenheder (tablets, smartphones og pc’er mv.). Med teknologien kan alle apparater tildeles en unik internetadresse, og via denne adresse kan man ringe og aflæse data eller sende kommandoer til apparatet.

Slutbrugere kan ”ringe” til apparaterne via almindelige browsere eller apps, men der kan også aflæses data fra andet software, der automatisk opsamler data, eksempelvis Business Intelligence eller Big Data-systemer, der via statistisk bearbejdning af data kan fortælle virksomheder noget om kundernes anvendelses- og behovsmønstre.

Senior Cyber-Physical Specialist
+45 31 16 67 66
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 322
.