The Alexandra Institute // Aktuelt // Arrangementer // Arrangementer 2020 // Digitale økosystemer i Fintech-branchen

Digitale økosystemer i Fintech-branchen

Arrangement

25-02-2020

Digitale økosystemer i Fintech-branchen

På dette netværksarrangement præsenterer vi tre forskellige tilgange til, hvordan digitale økosystemer kan skabe ny forretning i FinTech-branchen.

Banker har traditionelt levet og vokset af at sælge meget enslydende og for branchen relevante services til deres kunder. En bankkunde er fx typisk blevet opfordret til at optage et lån til renovering af huset, udbygge sin forsikring eller investere sin pension. Disse ydelser har ligget trygt hos bankerne længe.

Men den stigende digitalisering af alle de services, bankens kunder ellers møder og benytter sig af, udgør efterhånden et helt digitalt økosystem, som også Fintech-branchen begynder at se muligheder for at kunne tappe ind i.

Ved at begynde at bruge data og indsigter om kundernes adfærd, kan man som bankforretning gøre sig relevant på andre måder end via den traditionelle kerneforretning. Det åbner nye samarbejds- og forretningsmuligheder for branchen.

Målgruppe

Arrangementet er for dig, der arbejder med forretningsudvikling, digital transformation og lignende i Fintech-branchen, og gerne vil inspireres og se eksempler på, hvordan du gebærder dig i digitale økosystemer.

Program

Andrea Carugati, Professor ved Department of Management, Aarhus BSS, vil komme ind på de forskellige muligheder, virksomheder har for at blive en del af digitale økosystemer med speciel fokus på den finansielle sektor. På basis af disse muligheder vil han diskutere mulige forretningsmodeller, investeringsportefølje samt  de organisatoriske udfordringer, der opstår i forbindelse med økosystem-tranformationen.

Sebastian Sommer Akselsen, Operations Manager Banking Infrastructure hos Lunar vil give indblik i, hvordan man hos Lunar udfordrer måden at drive bank på ved at nytænke kundeforholdet og ejerskabet og ved at gøre sig relevant i andre situationer af kundernes liv end blot privatøkonomi. På den måde opbygges helt nye forretningsmuligheder, end man traditionelt har haft i sektoren.

Nikolaj Veje Rasmussen, Head of Cashback Solutions ved Loyalty Key, vil give deltagerne eksempler på, hvordan man som virksomhed er født ind i den digitale økosystemtanke. Loyalty Key leverer app-baserede loyalitetsprogrammer, herunder CashbackAPP, og er økosystem-driver (det fornemmeste, man ifølge teorierne på området kan være!). Nikolaj vil fortælle, hvordan virksomheden har opnået den position, og hvordan den vil udnytte sin position til at udvide forretningen med nye finansielle samarbejdspartnere, herunder præsentere et konkret samarbejde med en dansk bank.

Det får du med hjem

Arrangementet vil give indblik i den nyeste anvendelsesbaserede forskning om digitale økosystemer samt to praktiske eksempler på, hvordan man tænker digitale økosystemer ind i forretningsmodellerne.

Dato:
25. februar kl. 10:00 - 15:00 May, date to be confirmed
Sted:
Alexandra Instituttet A/S, Åbogade 34, 8200 Aarhus N, Lokale ADA-333
Pris:
Det er gratis at deltage
Arrangører:

InfinIT – innovationsnetværk for it

Profilbillede af Marie Rørdam Fenger
Senior Digital Innovation Specialist
+45 30 76 07 22
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 337
.